خشونت در مجالس رزم با تأکید بر نگارههای اسطورهای دوالیستی نگارگری ایران از منظر اسلاوی ژیژک (خشونت اسطورهای)
الموضوعات : Mythoسارا السادات نوری 1 , اشرف السادات موسوی لر 2
1 - دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا (س)
2 - استاد پژوهش هنر دانشگاه الزهرا (س)
الکلمات المفتاحية: نگارگری, ژیژک, مجالس رزم, هنر ایران, خشونت اسطورهای,
ملخص المقالة :
رزم در باور ایرانیان قدمت بسیاری دارد و مبارزه همیشه از مهمترین چالشهای پیشروی قهرمانان ایرانی بوده است. این مبارزه ابتدا با درگیری دائمی خیر و شرّ مطرح میگردد و سپس به صورتهای متفاوت در دورههای مختلف هنر ایران، بازنمود پیدا میکند. اسلاوی ژیژک، متفکر معاصر غربی، در کتابها و مقالات خود به مبحث خشونت پرداخته و سویههای پنهان آن را افشاء کرده است. پژوهش پیشرو با روش تحلیلی ـ تطبیقی، درصدد است بررسی کند که در نگارگری ایران، خشونت چگونه و با چه مفاهیمی (دوالیستی) تصویر شده است و سپس با بررسی دیدگاه ژیژک در باب خشونت (خشونت اسطورهای) گفتار وی را با نگارههای اسطورهای ایران تطبیق دهد. این مقاله، سه نمونه از نگارههای شاهنامۀ فردوسی را با نظریۀ خشونت اسطورهای تطبیق داده و میزان انطباق گفتار اسلاوی ژیژک و والتر بنیامین دربارۀ خشونت را بررسی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این نظریه قابلیت مطالعۀ تطبیقی با نگارههای ایرانی را دارد و میتواند روشی برای نقد هنری ایران باشد.
