نقد شبهات وارد بر عصمت پیامبران
الموضوعات : نامه الهیاتعلی اصغر باستانی 1 , سهیلا محمدی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-شمال
2 - دانشآموختة کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-شمال
الکلمات المفتاحية: عصمت, روایات, شیعه, تشیع, تفاسیر,
ملخص المقالة :
عصمت یا همان مصونیت مطلق از ارتکاب معاصی و خطیئات و تعلّق ارادهی خداوند بر این امر، شاخصهی برگزیدگان الهی است که بی آن، هدف بعثت و غایت خلقت تحقّق نمیپذیرد، زیرا آدمی را یارای آن نیست که بدون بهرهگیری از وحی و تبیین معصوم، ره به سر منزل مقصود برد و طریق هدایت پیماید. این موضوع که از ضروریترین شروط نُبوّت و امامت و یکی از مسائل مهم کلامی است به صاحب منصبان الهی که زبانهای گویای پروردگار در میان خلق و حکمایی مؤدّب به حکمت اویند، چنان حجّیتی اعطاء میکند که علاوه بر قطع عذر مردم، اطاعت مطلق از قول و فعل و تقریر معصوم را ایجاب می نماید، زیرا خمیرمایهی چنین موهبتی، مأخوذ از علم حقّ است. از این رو، کسی نمیتواند از راه اکتساب بدان دست یابد و بدین دلیل، منتخبان به بهرهمندی از چنین علمی از جانب پروردگار دارای بینش و بصیرتی الهی هستند، چنان که گویی بر هدایت و بیّنه سوارند و در کنف چنین بصیرتی است که ایشان دارای شرح صدر و مقام اهتداء و امنیت هستند. بنابراین نایل شدن به مقامات الهی، مرهون عصمت و نفی آن به منزلهی انتفاء این مناصب خواهد بود. از این رو، تبیین این موضوع و بررسی موضوعی آن، بابی به سوی حقایق و رفع شبهات دربارهی انبیای مکرّم الهی میگشاید و نشان میدهد که با وجود اختلاف آراء حول عصمت اصفیای الهی، کلام وحی و روایات معصوم (ع) و براهین فراوان دیگری، عصمت مطلق ایشان را چون آفتاب، نمایان میکند.
_||_