خواب، رؤیا و وحی از دیدگاه ابنعربی
الموضوعات : نامه الهیاتسیدمهدی موسوی 1 , عبدالرضا مظاهری 2 , بخشعلی قنبری 3
1 - گروه فلسفه-ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه فلسفه-ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)،
3 - گروه فلسفه-ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عشق, خواب, ابنعربی, رؤیا, وحی,
ملخص المقالة :
در تفکر ابنعربی خواب و رؤیا دارای اهمیت بوده و مستقیماً با درک او از عالم خیال ارتباط دارد. ایشان بین خیال متصل و منفصل فرق قائل شده و مکان خواب و رؤیا را در عالم خیال متصل و وحی را در عالم خیال منفصل آورده است. وی تعبیر خواب را مربوط به عالم خیال متصل میداند، در حالی که وحی در عالمی بالاتر از خیال متصل اتفاق میافتد. پس قرآن نمیتواند تنها خواب و رؤیا باشد چون فاقد شریعت بوده و دیگر احکام آن جنبه دستوری نداشته و مخاطب ندارند. رؤیا از مبشرات الهی است و رؤیاى صادقه جزئى از وحى میباشد. ابنعربی مخیله را قوهای از قوای دل میشمارد و عشق از افراط محبت است که ظهورش در درون دل است. دل را هفت مرحله بمثابت هفت طبق آسمان است که در مرحلهای معدن محبت، عشق و مهربانی بر خلق و در مرحله بالاتر معدن محبت حضرت الوهیت و در نهایت معدن تجلی نور و تابش صفات الوهیّت میباشد. لذا با بیان جایگاه خواب و رؤیا و نسبت آن با وحی، به سخنی پیرامون خواب نامه خواندن قرآن و رابطه خواب، رؤیا و عشق به روش توصیفیتحلیلی میپردازیم تا سرّ برتری انسان بر سایر مخلوقات مشخص گردد.
_||_