درمان بیماری روحی و اعتقادی شرک در المیزان
الموضوعات : نامه الهیاتعزیزعلی دهقانی 1 , محمد حسین صائینی 2 , حسین مرادی زنجانی 3 , فرهاد ادریسی 4
1 - دانشجوی گروه علوم قرآن وحدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - استادیار گروه علوم قرآن وحدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه علوم قرآن وحدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
4 - دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: درمان, تفسیر المیزان, شرک, بیماری روحی, بیماری اعتقادی,
ملخص المقالة :
یکی از مسائل چالشبرانگیز انسان درگذشته و حال مشکلات روحی و روانی بوده که موجب پیدایش انواع تباهیهای روزافزون جامعه انسانی، دانسته میشود که بسیاری از گناهان و فسادهای اخلاقی و خوی های زشت که از هرکسی مشاهده میشود، علتش یک نوع بیماری روانی است که او را ناگزیر به عمل غیرانسانی نموده است. علامه در المیزان، بیماری روانی را، تلبس دل بهنوعی شک و شبهه میداند که جریان ایمان به خدا و اطمینان به آیات او را کدر و ایمان را به شرک مخلوط میسازد و سلامتی دل در آن است که قلب در مستقری قرار گیرد که خلقتش در همان مستقر بوده است. در قرآن کریم بحث شرک بهطور گسترده مطرحشده است و یکی از مهمترین موانع رشد اخلاقی و بهعنوان یک بیماری اعتقادی و روحی در کنار بیماریهای جسمی به شمارمی رود به همین علت هدف مقاله حاضر به روش توصیفی –تحلیلی، به دنبال تبیین موانع رشد اخلاقی انسان از بعد انحرافات اخلاقی و راهحلهای آن است که نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که تکرار عمل صالح و مداومت بر آن، توجه، توبه، تدریج در تعدیل رفتار، محو زمینههای رذایل اخلاقی، تهذیب نفس، راهحلهایی از انحرافات مذکور است. درمجموع میتوان گفت که علامه در المیزان معتقد است که انسان موجود مختار و آزاد است و آگاهانه میتواند تغییر جهت دهد و با نیشتر اصلاح غده رذایل اخلاقی را از پیکره روح درآورد و اینزمانی میسر خواهد بود که به راهحلهای مذکور که برگرفته از نسخه شفابخش قرآن هست عمل نماید.
_||_