پیادهسازی رویکرد کانسی و مدل رضایتمندی مشتری در راستای بهبود کیفیت محصول (مطالعۀ موردی: پودر لباسشویی ارغوان)
الموضوعات : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارزهرا اسفندیاری 1 , تقی ترابی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی ـ دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم تحقیقات تهران
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: روش دلفی, مدل کانو, طراحی و توسعة محصولات, مهندسی کانسی, روش ANP,
ملخص المقالة :
درک و تشخیص درست نیاز کاربر، ازجمله عوامل کلیدی و امری حیاتی در فرایند طراحی و توسعة محصولات است. در میان روشهای مختلف دریافت نیاز و اولویتبندی آنها ، در پژوهش حاضر، تلاش بر آن است، تا با استفاده از تلفیق روش مهندسی کانسی و مدل کانو، نیازهای احساسی مشتریان(کانسی)، شناسایی، دستهبندی و الویتبندی شود؛ درخصوص پودر لباسشویی ارغوان، رویکردی جدید ارائه شود، تا موجبات رضایت بیشتر مشتری فراهم آید. برای دستیابی به این هدف ، واژگان کانسی و مشتری شناسایی شدند؛ سپس از روش دلفی برای غربالگری واژگان کانسی استفاده شد. در ادامه، با استفاده از مدل کانو، واژگان کانسی غربالشده در چهار طبقة کانو، دستهبندی شدند و سپس واژگان موجود در هریک از طبقات، با استفاده از روش ANP وزندهی و رتبهبندی شد. در ادامه، براساس واژگانی که بالاترین رتبه و برپایة روش پارتو، بیشترین وزن را داشتند، طراحیهای پودر لباسشویی انجام شد و طراحیهای انجامگرفته دراختیار مصرفکنندگان قرار گرفت. سپس بهترین طرح از نظر مصرفکنندگان براساس واژگان کانسی مشخص شد.
_||_