تاثیر مدیریت استعداد بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی چابکی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران)
الموضوعات :علی اصغر دورودیان 1 , محمدرضا غفارزاده 2
1 - گروه تربیت بدنی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - گروه تربیت بدنی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: مدیریت استعداد, چابکی سازمانی, فراموشی سازمانی, ادراۀ کل ورزش و جوانان استان تهران,
ملخص المقالة :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت استعداد بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی چابکی سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان تهران) بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری و به صورت تمام شمار،به تعداد 250 نفرانتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه فراموشی سازمانی محمودوند (1390)، مدیریت استعداد معالی تفتی (1390) و چابکی سازمانی اسپایتزر (2007) استفاده شد. از شاخصهای آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری این تحقیق از نسخه 20 نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت استعداد با ضریب رگرسیونی 47/0 و سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بر فراموشی سازمانی هدفمند در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران تاثیر مثبت معناداری دارد. همچنین، مدیریت استعداد با ضریب رگرسیونی 53/0 و سطح معناداری کوچکتر از 05/0 بر چابکی سازمانی در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران تاثیر مثبت معناداری دارد. در نهایت، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدیریت استعداد ضمن تأثیر مستقیم روی فراموشی سازمانی (057/0-) از طریق متغیر میانجی چابکی سازمانی به میزان 526/0 نیز بر روی فراموشی سازمانی تاثیر دارد و باعث افزایش فراموشی سازمانی میشود. بنابراین، پیشنهاد میشود مدیریت استعداد به عنوان یکی از مهمترین اقدامات سازمانی در اولویتهای برنامههای اجرایی ادراۀ کل ورزش و جوانان استان تهران قرار گیرد.
حسینی، یعقوب و مغدانی، رضا (1392)( اولویتبندی عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی: استفاده از مدل تحلیل شبکهای پژوهشنامة . فازی با رویکرد برنامه ریزی غیرخطی 5(9) 12-36.
رستگار، محمد علی(1395). بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر انعطافپذیری منابع انسانی با نقش میانجی فراموشی سازمانی هدفمند در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صنعتی شاهرود.
رضابخش، امین؛ عبدی، حسین؛ عباسی، همایون. (1394). تحلیل ارتباط فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: وزارت ورزش و جوانان). مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، شمارۀ 5، صص:20-11.
صادقیان، رحمتالله؛ یعقوبی، نورمحمد؛ اعزازی، محمداسماعیل. (1391). بررسی رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی، شمارۀ 17، صص:103-120.
صلواتی ، عادل، مصطفی باغبانیان و رزان زندی ( 1392 ) فراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییر.فصلنامه مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. سال 22 . شماره 72 . ص 49-73.
علی پور, ندا؛ عماد رضایی و فریدون سلیمی،(1396 ) ، بررسی تاثیر مدیریت استعداد بر چابکی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان مخابرات شهرستان خرم آباد)، اولین همایش حسابداری،مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی، ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، https://www.civilica.com/Paper-AMEM01-AMEM01_143.html
عیدی، حسین.، عباسی، همایون.، و بخشی چناری، امین (1397)پیشبینی چابکی سازمانی وزارت ورزش وجوانان ازطریق فراموشی سازمانی و مؤلفه های آن.مطالعات مدیریت ورزشی،10(47)، 58-241 .
مشبکی، اصغر؛ پستام، هادی؛ دهیادگاری، سعید. (1391). ارتقای عملکرد سازمانی از طریق فراموشی سازمانی هدفمند: مورد مطالعه. مدیریت سلامت، شمارۀ 15، صص: 93-104.
نصیرزاده، عبدالمهدی؛ فراهانی، ابوالفضل؛ رضایی شمس الدین؛ وطن دوست مریم(1392)ارزیابی کارآفرینی مدیران کل تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی دوره 2، شماره 3 ص 129-144.
Altinoz, M., Cakiroglu, D., Cop, S. (2013). Effects of talent management on organizational trust: a field study. Procedia - Social and Behavioral Sciences 99 ( 2013 ) 843 – 851.
Armstrong, M. (2006) A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th Edition, Kogan Page Publishing, London.
Besanko, D., U. Doraszelski, Y. Kryukov and M. Satterthwaite. (2007). Learning-by-Doing, Organizaitonal Forgetting, and Industry dynamics.http://post.economics.harvard.edu/hier/2007papers/2007list.html (accessed July 5, 2008)
Causholli (2016) Evidence of Organizational Learning and Organizational Forgetting from Financial Statement Audits. AUDITING: A Journal of Practice & Theory: May 2016, Vol. 35, No. 2, pp. 53-72.
De Holan, P. M. (2004). Managing Organizational Forgetting. MITSloan management review pp. 44-52.
Easterby, S. & Lyles, M. A. (2011). “In Praise of Organizational Forgetting”. Journal of Management Inquiry, 20(3), 311- 316.
Fernandez, V. Suñé, A. (2009). Organizational Forgetting in Higher Education. 3rd International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management, (pp. 619-626). Barcelona.
Hamad, Z & Yozgat, Y. (2017). Does organizational agility affect organizational learning capability? Evidence from commercial banking.Management Science Letters , 7(8), 407-422.
Jafarnejad, A., & Shows, B. (2009). Organizational agility and agile production. First Printing, Tehran, Mehraban Publishing. (Persian).
Kluge, A., & Gronau, N. (2018). Intentional forgetting in organizations: The importance of eliminating retrieval cues for implementing new routines. Frontiers in Psychology, 9, Article 51. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00051.
Miller, K. D. & Martignoni, D. (2016). “Organizational learning with forgetting: Reconsidering the exploration–exploitation tradeoff”. Strategic Organization, 14(1), 53-72.
Momeni, M., & Pourasadi, M. J. (2014). Investigation of the relationship between
organizational agility and staff's job satisfaction of Samen Credit Institution. Journal of Social Issues & Humanities, 3, 36-41.
Özdemir, S. (2010). To err is human, but to persist is diabolical: Loss of organizational memory and e-learning projects. Computers & education, 55, pp. 101-108.
Pandita, D. and Ray, S. (2018), "Talent management and employee engagement – a meta-analysis of their impact on talent retention", Industrial and Commercial Training, Vol. 50 No. 4, pp. 185-199. https://doi.org/10.1108/ICT-09-2017-0073
Sharifi, H., & Zhang, Z. (2001). Agile manufacturing in practice: Applica on of a methodology. International Journal of Operations & Production Management, 21, 772-94.
_||_
Altinoz, M., Cakiroglu, D., Cop, S. (2013). Effects of talent management on organizational trust: a field study. Procedia - Social and Behavioral Sciences 99 ( 2013 ) 843 – 851.
Armstrong, M. (2006) A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th Edition, Kogan Page Publishing, London.
Besanko, D., U. Doraszelski, Y. Kryukov and M. Satterthwaite. (2007). Learning-by-Doing, Organizaitonal Forgetting, and Industry dynamics.http://post.economics.harvard.edu/hier/2007papers/2007list.html (accessed July 5, 2008)
Causholli (2016) Evidence of Organizational Learning and Organizational Forgetting from Financial Statement Audits. AUDITING: A Journal of Practice & Theory: May 2016, Vol. 35, No. 2, pp. 53-72.
De Holan, P. M. (2004). Managing Organizational Forgetting. MITSloan management review pp. 44-52.
Easterby, S. & Lyles, M. A. (2011). “In Praise of Organizational Forgetting”. Journal of Management Inquiry, 20(3), 311- 316.
Fernandez, V. Suñé, A. (2009). Organizational Forgetting in Higher Education. 3rd International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management, (pp. 619-626). Barcelona.
Hamad, Z & Yozgat, Y. (2017). Does organizational agility affect organizational learning capability? Evidence from commercial banking.Management Science Letters , 7(8), 407-422.
Jafarnejad, A., & Shows, B. (2009). Organizational agility and agile production. First Printing, Tehran, Mehraban Publishing. (Persian).
Kluge, A., & Gronau, N. (2018). Intentional forgetting in organizations: The importance of eliminating retrieval cues for implementing new routines. Frontiers in Psychology, 9, Article 51. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00051.
Miller, K. D. & Martignoni, D. (2016). “Organizational learning with forgetting: Reconsidering the exploration–exploitation tradeoff”. Strategic Organization, 14(1), 53-72.
Momeni, M., & Pourasadi, M. J. (2014). Investigation of the relationship between
organizational agility and staff's job satisfaction of Samen Credit Institution. Journal of Social Issues & Humanities, 3, 36-41.
Özdemir, S. (2010). To err is human, but to persist is diabolical: Loss of organizational memory and e-learning projects. Computers & education, 55, pp. 101-108.
Pandita, D. and Ray, S. (2018), "Talent management and employee engagement – a meta-analysis of their impact on talent retention", Industrial and Commercial Training, Vol. 50 No. 4, pp. 185-199. https://doi.org/10.1108/ICT-09-2017-0073
Sharifi, H., & Zhang, Z. (2001). Agile manufacturing in practice: Applica on of a methodology. International Journal of Operations & Production Management, 21, 772-94.