تبیین نقش «مخاطب محوری» در بهبود و ارتقاء عملکرد خبرگزاریهای مجازی
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریت
فاطمه محمدی سیجانی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان))
فائزه تقی پور
2
(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان- خوراسگان)
حمید رضا پیکری
3
(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان))
الکلمات المفتاحية: سواد رسانهای, خبرگزاری, مخاطب محوری, رسانه خبری,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور بررسی نقش مخاطب و بازخوردهای وی در مورد خبرگزاری ها و با روش گراندد تئوری انجام شده و اطلاعات اولیه از طریق مصاحبه به دست آمده اند. جامعه آماری شامل 17 نفر از صاحب نظران و خبرگان در حوزه خبر و رسانه میباشد. نتایج تحقیق حاکی از این است که مخاطب و توجه به نقش او در تهیه و انعکاس خبر در خبرگزاری ها نقش برجسته و قابل توجهی در ارتقاء عملکرد خبرگزاری ها دارد. همچنین مشخص شد که تجزیه و تحلیل و آنالیز نظرات مخاطبان و لحاظ کردن آنها از طرفی نشانه مخاطب محوری در سیاست های رسانه ای خبرگزاری ها بوده و از سوی دیگر رضایت و اعتماد مخاطبان و کاربران و نهایتاً وفاداری آنان را به دنبال خواهد داشت. با توجه به اهداف و مولفه های بررسی شده در این تحقیق و با استناد به داده های به دست آمده، سیاست هایی در رابطه با بهبود و ارتقاء عملکرد خبرگزاری ها ارائه شده که برخی از این سیاست ها عبارتند از: ارتقاء کیفیت اخبار، بهینه سازی امکانات فنی و زیرساختی، افزایش جذابیت های بصری، روزآمدی مطالب و اخبار، تنوع و مولتی مدیایی بودن، سرعت انتشار اخبار، خلاقیت در انتشار اخبار، اختصار و گزیده گویی.
_||_