تبیین نقش «مخاطب محوری» در بهبود و ارتقاء عملکرد خبرگزاریهای مجازی
الموضوعات :
مطالعات رفتاری در مدیریت
فاطمه محمدی سیجانی
1
,
فائزه تقی پور
2
,
حمید رضا پیکری
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان- خوراسگان
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)
تاريخ الإرسال : 21 الجمعة , محرم, 1444
تاريخ التأكيد : 21 الجمعة , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 25 الجمعة , شوال, 1432
الکلمات المفتاحية:
سواد رسانهای,
خبرگزاری,
مخاطب محوری,
رسانه خبری,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور بررسی نقش مخاطب و بازخوردهای وی در مورد خبرگزاری ها و با روش گراندد تئوری انجام شده و اطلاعات اولیه از طریق مصاحبه به دست آمده اند. جامعه آماری شامل 17 نفر از صاحب نظران و خبرگان در حوزه خبر و رسانه میباشد. نتایج تحقیق حاکی از این است که مخاطب و توجه به نقش او در تهیه و انعکاس خبر در خبرگزاری ها نقش برجسته و قابل توجهی در ارتقاء عملکرد خبرگزاری ها دارد. همچنین مشخص شد که تجزیه و تحلیل و آنالیز نظرات مخاطبان و لحاظ کردن آنها از طرفی نشانه مخاطب محوری در سیاست های رسانه ای خبرگزاری ها بوده و از سوی دیگر رضایت و اعتماد مخاطبان و کاربران و نهایتاً وفاداری آنان را به دنبال خواهد داشت. با توجه به اهداف و مولفه های بررسی شده در این تحقیق و با استناد به داده های به دست آمده، سیاست هایی در رابطه با بهبود و ارتقاء عملکرد خبرگزاری ها ارائه شده که برخی از این سیاست ها عبارتند از: ارتقاء کیفیت اخبار، بهینه سازی امکانات فنی و زیرساختی، افزایش جذابیت های بصری، روزآمدی مطالب و اخبار، تنوع و مولتی مدیایی بودن، سرعت انتشار اخبار، خلاقیت در انتشار اخبار، اختصار و گزیده گویی.
المصادر:
آقارفیعی، داود. 1395. روزنامهنگاری اینترنتی در ایران» با تأکید بر «طرح یک آسیب برای وبسایتهای خبری-تحلیلی در ایران. تهران: سیمای شرق، 187 ص.
ارجمندی، غلامرضا. 1384. سواد رسانهای. نشریه رشد آموزش علوم اجتماعی تابستان، شماره 2، ص (4-9)
اکبرزاده، علیرضا؛ معمار، ثریا؛ موثری، مسعود؛ همتی، رضا. 1397. رویکرد مخاطب محور در مواجهه با شبکههای اجتماعی مجازی، تهران: دو فصلنامه علمی پژوهشی رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هشتم، شمارة دوم، پاییز و زمستان، ص (1-19)
بطحاییان، سیدمحمد و سعید ستایشی. 1395. توسعه یک مدل شناختی در ارزیابی عوامل اعتماد مخاطب به رسانه خبری با استفاده از ماشین یادگیر عاطفی مغز. نشریه تازههای علوم شناختی، دوره 18، شماره (70)2، تابستان، ص (26-40).
بیچرانلو، عبدالله و سیدعزیز یونسیفر.1393. ارزیابی و مقایسة مدلهای تأثیرات رسانهها بر مخاطبان با استفاده از تکنیک «تاپسیس فازی». نشریه مطالعات بین رشتهای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، دوره 4، شماره 1، بهار و تابستان، ص (29-44).
تویسرکانی راوری، مهدی.1390. تحلیل واکنش مخاطبان رسانههای خبری به موضوعات خبری ((Web Mining به منظور بهبود روابط با مشتری (مخاطب): مطالعه موردی: صفحه خبری سایت یاهو. پایان نامه کارشناسی ارشد، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان.
تهرانى، هادی. 1395. سواد رسانهای سلامت. فصلنامه سواد سلامت، پاییز، (1)3، ص (141-146).
جعفری، حمید؛ محمد تقی تقوی فرد؛ پیام حنفی زاده. 1397. مدل بومی ارزیابی کیفیت سایتهای خبری (NEWSQUAL)، رایانش نرم و فناوری اطلاعات، بهار و تابستان، دوره 7، شماره 1، ص (71-56).
حکیم آرا، محمدعلی. 1398. ارتباط متقاعدگرانه در تبلیغ، چاپ ششم، ویراست دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 366 ص.
خجسته باقرزاده، حسن. 1393. مدیریت رسانه، تهران: تیسا، 252 ص.
خواجه ئیان، داتیس؛ افشین امیدی و اسماعیل نوروزی. 1398. درگیرسازی مخاطب دررسانهها: ارائه چارچوبی مفهومی»، فصلنامه علمی رسانه، سال سیام، شماره 3، ص (47-69).
دانایی فرد، حسن و سید مجتبی امامی. 1386. استراتژیهای پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه پردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت راهبردی، سال اول، پاییز و زمستان، شماره ۲، ص (69-97).
دانشور، میترا و همکاران. 1395. تفکر و سواد رسانهای: دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ ونشر کتابهای درسی ایران، 184 ص.
رابین، آل. نابی. 1396. فرایندها و تأثیرات رسانهها، ترجمه سید محمد مهدیزاده، تهران: سروش، 477 ص. (2009).
ساروخانی، باقر و احمد نوروزی.1393. عوامل مؤثر بر اقناع مخاطب در فضای مجازی. نشریه جامعه، فرهنگ، رسانه پاییز، شماره 12، صص 11-28
سپنجی، امیرعبدالرضا و نفیسه مؤمن دوست، 1390. اقناع و تغییر نگرش، جایگاه آن در سیره ارتباطی امامام معصوم (ع): مروری بر مناظرات مکتوب حضرت امام ضا (ع). دو فصلنامه دین و ارتباطات، دوره 18، شماره 40، ص (117-144).
سلیم، حجت و سید مهدی شریفی. 1399. ارتباطات اقناعی مبتنی بر شناخت چندبعدی مخاطب. مطالعات میان رشتهای ارتباطات و رسانه، دوره سوم، بهار، شماره 7، صص (67-92).
عاملی، سعیدرضا. 1392. روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه، تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات، 341 ص.
عبداللهی نژاد، علیرضا و حسین افخمی. 1394. خبرگزاریها و بازارهای رسانهای: بررسی وضعیت حضور ایرنا در بازارهای رسانهای در مقایسه با آسوشیتدپرس، فرانس پرس، رویترز و پی تی آی، تهران: فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال یازدهم، شماره 40، پائیز، ص (45-11).
قهرمانی، عبدالرضا. 1394. بررسی نحوه تأثیر بر شناخت و اقناع مخاطب: مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی ایران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، 12 مهرماه
مک کوایل، دنیس. 1388. درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز جلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 472 ص. (1983).
مهدی زاده، سید محمد. 1389. نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: نشر همشهری، 359 ص.
ناجی، مهدی؛ فریفته هدایتی. 1399. تحلیل ثانویه ذائقه مصرف مخاطبان در تلگرام (10 تا 22 بهمن ماه 1398). فصلنامه علمی تخصصی دانش آینده پژوهی رسانه، سال اول، شماره 1(پیاپی 1)، بهار، ص (143-171).
ویندال سون؛ بنوسیگنایز؛ جین اولسون. 1376. کاربرد نظریههای ارتباطات: مقدمهای بر ارتباطات برنامهریزی شده، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: مرکز مطالعات رسانهها، 402 ص. (1992).
Ha, L., Xu, Y., Yang, C., Wang, F., Yang, L., Abuljadail, M., … Gabay, I. (2018) Decline content engagement or news medium engagement? A longitudinal analysis of news engagement since the rise of social and mobile media 2009-2012, Journalism, 19(5). https: doi-org/10.1177/ 14648849666765.
Sirvastava, J., Saks, J. & Atkins, A. (2018), Engaging audiences on social media, Identifying relationships between message factors and user engagement on the American Cancer Society s Facebook page. Telematics and Information, 35(7). From http:// doi.org/10.1016/j.tele. 2018.05.011
_||_