بررسی تاثیر سودمندی و ارزش اجتماعی ادراک شده بر رفتار خرید مشتریان آنلاین (مورد مطالعه: استارت آپ خرده فروشی اینترنتی مدیسه)
الموضوعات :
مطالعات رفتاری در مدیریت
نرگس مقبول کل تپه
1
,
لیلا حامدی
2
,
مجید ربیعی دولابی
3
1 - دانشجو کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید ، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
3 - دکتری مدیریت ، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران ایران.
تاريخ الإرسال : 17 الإثنين , محرم, 1444
تاريخ التأكيد : 17 الإثنين , محرم, 1444
تاريخ الإصدار : 11 الأحد , جمادى الثانية, 1434
الکلمات المفتاحية:
ارزش سودمندی,
ارزش اجتماعی درک شده,
قصد خرید مشتریان,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی تاثیر ارزش سودمندی و ارزش اجتماعی درک شده بر قصد خرید مشتریان در وبسایت مدیسه پرداخته است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی می باشد.از نظر شیوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی می باشد. همچنین تحقیق از شاخه پیمایشی می باشد. این تحقیق با روش میدانی انجام می گیرد . جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان وبسایت اینترنتی مدیسه می باشند. از آنجایی که تعداد مشتریان وبسایت فروشگاه اینترنتی مدیسه به صورت نامحدود می باشد با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده و روش نمونه گیری (یعنی انتخاب نمونه ها) به صورت تصادفی ساده می باشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه های تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش ابتدا در بخش اول از آمار توصیفی استفاده شده است. در بخش دوم نیز به منظور آزمون فرضیه ها و سوالات تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده شد. با توجه به خروجی نرم افزار آموس در مدل ساختاری تحقیق، 95.2 درصد از متغیر ارزش سودمندی ادراک شده، 81.5 درصد از ارزش اجتماعی ادراک شده، 83.5 درصد از قصد خرید توسط متغیرهای مستقل پیش بینی شده است.
المصادر:
اسمعیلی، محسن؛ احسانی، محمد؛ کوزه چیان، هاشم؛ هنری، حبیب(1393) طراحی مدل تأثیرگذاری کیفیت خدمات بر وفداری، رضایت مشتری، ارزش درک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعه های تفریحی ورزشی آبی، مطالعات مدیریت ورزشی، 26، 58- 37.
حاجیوندی، فرناز(1394) بررسی راهکارهای جذب گردشگر خارجی از طریق رسانه اجتماعی(وبسایت) برای جزیره کیش به عنوان مقصد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
حبیب پور، کرم، صفری، رضا، (1390)، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی، چاپ سوم، تهران، انتشارات لویه
رفیع پور، فرامرز (1393). کندوکاوها و پنداشته ها: مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
رنجبریان، بهرام؛ رشید کابلی، مجید؛ صنایعی، علی؛ حدادیان، علیرضا (1396). تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاه های زنجیره ای تهران. مدیریت بازرگانی، 4 (11): 55-70.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، (1394)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه، چاپ بیستم
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی ، الهه. (1391). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات آگاه.
قاسمی، وحید، (۱۳۹۱)، مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد نرم افزار amos graphics، انتشارات جامعه شناسان، تهران
قربانیزاده ، وجهالله: دلجو، غلامحسین و امیری، آرین. (1387). عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه مدیریت شهری تهران (137) توسط شهروندان. فصل نامه مدیریت شهری، شماره 22.22-7.
منصوری، مهدیه؛ کردنائیج، اسدالله و خداداد حسینی، سید حمید؛ (1396). تأثیر ارزشهای سودمندی مصرف بر قصد خرید پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دوره6، شماره 4.
هاشمی فشارکی، میلاد(1394) شناسایی عوامل موثر در بهره برداری از وب سایت تجارت الکترونیک شرکت مبین هاست، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Arazy, O., Kumar, N., & Shapira, B. (2010). A theory-driven design framework for social recommender systems. Journal of the Association for Information Systems, 11(9), 455.
e-Marketer (2010). Leveraging best practices for socialmedia, November 23 2010. Available at. http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008057 [Accessed 23 November 2010].
Hajli, M. N. (2014). The role of social support on relationship quality and social commerce. Technological Forecasting and Social Change, 87, 17-27
Hajli, N. (2015). Social commerce constructs and consumer's intention to buy. International Journal of Information Management, 35(2), 183-191
Hu, X., Huang, Q., Zhong, X., Davison, R. M., & Zhao, D. (2019). The influence of peer characteristics and technical features of a social shopping website on a consumer’s purchase intention. International Journal of Information Management, 36(6), 1218-1230
Huang, Z., & Benyoucef, M. (2013). From e-commerce to social commerce: A close look at design features. Electronic Commerce Research and Applications, 12(4), 246-259
Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2019). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons, 52(4), 357-365.
To, P. L., Liao, C., & Lin, T. H. (2017). Shopping motivations on internet: A studybased on utilitarian and hedonic value. Technovation, 27(12), 774–787
_||_