نقش رهبری اصیل و هوش اخلاقی مدیران در مدیریت انتخاب تکنولوژی
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتحجت اله باقری 1 , ابوتراب علیرضایی 2 , محمدرضا کاباران زاده قدیم 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، تهران ، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت ،گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, رهبری اصیل, هوش اخلاقی مدیران, مدیریت انتخاب تکنولوژی,
ملخص المقالة :
نقش رهبری اصیل مدیر بر شفافیت، اصالت و صداقت رفتار در محیط کار تأکید داشته و برایناساس، رهبران اصیل میتوانند روابط قوی و صادقانهای با کارکنان سازمان برقرار نمایند. بنابراین در این تحقیق، به بررسی تاثیر رهبری اصیل و هوش اخلاقی مدیران در مدیریت انتخاب تکنولوژی پرداخته شده است. جهت سنجش متغیر نقش رهبری اصیل مدیر در این پژوهش پرسشنامههای رهبری اصیل والومبا و همکاران (۲۰۰۸) پرسشنامه هوش اخلاقی (لینک و کیل 2005)؛ و پرسشنامه انتخاب تکنولوژی بهکارگرفته شده است. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامهها در میان 300 نفر از جامعه آماری توزیع و پس از تکمیل گردآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها بااستفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار آموس انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نقش رهبری اصیل مدیر بر انتخاب تکنولوژی، تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، هوش اخلاقی مدیر بر انتخاب تکنولوژی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین هوش اخلاقی مدیران به ظرفیت روانی و درک مدیران در کارگیری درست اصول اخلاقی- انسانی برای دستیابی به اهداف سازمانی اشاره داشته و دارا بودن و تقویت آن موفقیت فردی و سازمانی پایدار و بلندمدتی را به همراه خواهد داشت.
1-اسکندری، حسین (1399) بررسی قدرت تمیزی راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمان، مچله پژوهشهای اجتماعی، دوره دهم، شماره 38.
2-الوانی، سیدمهدی؛ دیواندری، علی؛ مجتنوی دلوئی، کیائی، (1394) مطالعه اخلاق سازمانی کارکنان شعب بانک ملت با استفاده ازمدل دایره اخالق، پنجمین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
3-بهشتیفر، ملیکه و اسماعیلی، زهرا (1393) رابطه هوش اخلاقی با میزان اعتماد آفرینی مدیران، مجله اخلاق در فناوری، دوره 8، شماره 1.
4-توکلیمقدم، رضا (1393) حل مسئله مکانیابیهاب چندهدفه با رویکرد صف توسط یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید، مجله مدیریت زنجیره تأمین، دانشگاه امام حسین، دوره 16، شماره 44.
5-زهتابچیان و ناصری گیگلو (1399) سازمان و انتقال تکنولوژی، عصر مدیریت، سال چهارم، شماره 15.
6- جورج، بیل و سیمز، پیتر (1396) "رهبری اصیل خود را کشف کنید"، مترجمان: سعادت، علیرضا: اعتمادی، مرجان، انتشارات پرنده.
7- قراملکی، احد (1393) "اخلاق سازمانی"، انتشارات سرآمد، تهران.
8-قنبری، سیروس و عبدالملکی، جمال (1399) نقش سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی، مجله پژوهشهای راهبردی، دوره 9، شماره 28.
9-کابارانزاده قدیم، محمد رضا (1388) طراحی یک سیستم پشتیبانی تصمیمگیری در مدیریت برای حل مسئله تسطیح منابع در مدیریت، مجله مدیریت تکنولوژی، شماره 3.
10-Aileen Bradley Seamus McErlean Alan Kirke, (1999)."Technology transfer in the Northern Ireland food processing sector",British Food Journal, Vol. 97 Iss 10 pp. 32 – 35.
11-Avolio, B. J., Gardner, W. L., Walumbwa, F. O., Luthans, F., & May, D. R. (2004). Unlocking the mask: A look at the process by which authentic leader's impact follower attitudes and behaviors. The Leadership Quarterly, 15(6), 801-823.
12- Bakari, H., Hunjra A, I., & Niazi G, S. (2017). How does authentic leadership influence planned organizational change? The role of employees’ perceptions: Integration of theory of planned behavior and Lewin's three step model. Journal of Change Management, 17(2), 155-187.
13- Cottrill, K., Lopez, P. D., & Hoffman C. (2014). How authentic leadership and inclusion benefit organizations. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 33(3), 275-292.
14-Gardner,w.l.Cogiser,C.C.Davis,K.M,&Dickens,M.P. (2011). Authentic leadership;A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly,22(6),1120-1145.
15-Heuristics, strategy, and effective capture of opportunities. Strategic Entrepreneurship,Journal, 1 (1-2), 27–47.
16- Korkmaz, T., & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship Behavior with Emotional Inteligence, Prcedia Social and Behaviora Sciences, Vol. 1, pp. 2432-2435.
17-Moghadamnia, E., Toloi Ashlaghi, A., & Afshar Kazemi, M. A. (2021). Designing a change model for developing human resource training in technology transfer in learning organizations using a metaheuristic framework. Jundishapur Education Development Journal Quarterly Journal of Medical Sciences Education and Development Center, Year, 12.
18-Moonsarn, C., Sanrattana, W., & Suwannoi, P. (2019). Indicators of Authentic Leadership for Teachers in the General Education Session of Buddhist Scripture Schools. International Education Studies, 12(12), 62-70.
19-Peterson, S. J., Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., & Hannah, S. T. (2012). RETRACTED: The relationship between authentic leadership and follower job performance: The mediating role of follower positivity in extreme contexts.
20-Wong-On-Wing, Bernard and Lui, Gladie. (2013). Beyond Cultural Values: An Implicit Theory Approach to Cross-Cultural Research in Accounting Ethics, Behavioural Research in Accounting, Vol. 25, No. 1, pp. 15–36.
_||_1-اسکندری، حسین (1399) بررسی قدرت تمیزی راهبردهای نفوذ اجتماعی و فرهنگ جمعگرایی سازمان، مچله پژوهشهای اجتماعی، دوره دهم، شماره 38.
2-الوانی، سیدمهدی؛ دیواندری، علی؛ مجتنوی دلوئی، کیائی، (1394) مطالعه اخلاق سازمانی کارکنان شعب بانک ملت با استفاده ازمدل دایره اخالق، پنجمین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
3-بهشتیفر، ملیکه و اسماعیلی، زهرا (1393) رابطه هوش اخلاقی با میزان اعتماد آفرینی مدیران، مجله اخلاق در فناوری، دوره 8، شماره 1.
4-توکلیمقدم، رضا (1393) حل مسئله مکانیابیهاب چندهدفه با رویکرد صف توسط یک الگوریتم فرا ابتکاری جدید، مجله مدیریت زنجیره تأمین، دانشگاه امام حسین، دوره 16، شماره 44.
5-زهتابچیان و ناصری گیگلو (1399) سازمان و انتقال تکنولوژی، عصر مدیریت، سال چهارم، شماره 15.
6- جورج، بیل و سیمز، پیتر (1396) "رهبری اصیل خود را کشف کنید"، مترجمان: سعادت، علیرضا: اعتمادی، مرجان، انتشارات پرنده.
7- قراملکی، احد (1393) "اخلاق سازمانی"، انتشارات سرآمد، تهران.
8-قنبری، سیروس و عبدالملکی، جمال (1399) نقش سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی، مجله پژوهشهای راهبردی، دوره 9، شماره 28.
9-کابارانزاده قدیم، محمد رضا (1388) طراحی یک سیستم پشتیبانی تصمیمگیری در مدیریت برای حل مسئله تسطیح منابع در مدیریت، مجله مدیریت تکنولوژی، شماره 3.
10-Aileen Bradley Seamus McErlean Alan Kirke, (1999)."Technology transfer in the Northern Ireland food processing sector",British Food Journal, Vol. 97 Iss 10 pp. 32 – 35.
11-Avolio, B. J., Gardner, W. L., Walumbwa, F. O., Luthans, F., & May, D. R. (2004). Unlocking the mask: A look at the process by which authentic leader's impact follower attitudes and behaviors. The Leadership Quarterly, 15(6), 801-823.
12- Bakari, H., Hunjra A, I., & Niazi G, S. (2017). How does authentic leadership influence planned organizational change? The role of employees’ perceptions: Integration of theory of planned behavior and Lewin's three step model. Journal of Change Management, 17(2), 155-187.
13- Cottrill, K., Lopez, P. D., & Hoffman C. (2014). How authentic leadership and inclusion benefit organizations. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 33(3), 275-292.
14-Gardner,w.l.Cogiser,C.C.Davis,K.M,&Dickens,M.P. (2011). Authentic leadership;A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly,22(6),1120-1145.
15-Heuristics, strategy, and effective capture of opportunities. Strategic Entrepreneurship,Journal, 1 (1-2), 27–47.
16- Korkmaz, T., & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship Behavior with Emotional Inteligence, Prcedia Social and Behaviora Sciences, Vol. 1, pp. 2432-2435.
17-Moghadamnia, E., Toloi Ashlaghi, A., & Afshar Kazemi, M. A. (2021). Designing a change model for developing human resource training in technology transfer in learning organizations using a metaheuristic framework. Jundishapur Education Development Journal Quarterly Journal of Medical Sciences Education and Development Center, Year, 12.
18-Moonsarn, C., Sanrattana, W., & Suwannoi, P. (2019). Indicators of Authentic Leadership for Teachers in the General Education Session of Buddhist Scripture Schools. International Education Studies, 12(12), 62-70.
19-Peterson, S. J., Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., & Hannah, S. T. (2012). RETRACTED: The relationship between authentic leadership and follower job performance: The mediating role of follower positivity in extreme contexts.
20-Wong-On-Wing, Bernard and Lui, Gladie. (2013). Beyond Cultural Values: An Implicit Theory Approach to Cross-Cultural Research in Accounting Ethics, Behavioural Research in Accounting, Vol. 25, No. 1, pp. 15–36.