طراحی الگوی فرایندی برندسازی کارفرما در صنعت بانکداری ایران (مورد مطالعه: بانک ملت)
الموضوعات :
مطالعات رفتاری در مدیریت
لیلا داریوش
1
,
پروانه گلرد
2
,
مهدی باقری
3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
تاريخ الإرسال : 02 الإثنين , جمادى الأولى, 1443
تاريخ التأكيد : 15 الأحد , صفر, 1444
تاريخ الإصدار : 28 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1444
الکلمات المفتاحية:
صنعت بانکداری,
بانک ملت,
برندسازی,
برند کارفرما,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فرایندی برندسازی کارفرما در صنعت بانکداری ایران انجامشده است.پژوهش حاضر از نوع با توجه به هدف کاربردی و با توجه به مشخص نبودن ابعاد الگو از نوع اکتشافی می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی حوزه مدیریت منابع انسانی و تعدادی از مدیران خبره واحد منابع انسانی بانک ملت میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 17نفر انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بوده است. روایی سؤالات مصاحبه به روش محتوایی و پایایی آن با اجرای روش بازآزمون (892/0) تأئید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیان انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا گردید. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل برندسازی کارفرما در صنعت بانکداری ترسیم گردید و در پایان نظریهای مبتنی بر نُه قضیه حکمی خلق شد. مبتنی بر مدل احصاء شده، شرایط علّی (شامل ارزشهای محتوایی و ساختاری)، مقوله محوری (فرآیند برندسازی کارفرما)، بسترسازها (شامل ارتباطات برند کارفرما، سبک رهبری و مدیریتی کارفرما، توانمندسازی بیرونی برند کارفرما، فرهنگ پشتیبان برند کارفرما)، شرایط زمینهای (شامل شرایط عدم اطمینان برندساز کارفرما و قدرت برند کارفرما)، راهبردها (راهبردهای درونسازمانی و برونسازمانی برندساز کارفرما)، و پیامدها (شامل پیامدهای داخلی و خارجی برند کارفرما) در مدل پارادایمی تبیین و در نهایت روابط بین آنان به صورت علی و معلولی در مدل با استفاده از نرم افزار مکس کیودا ترسیم گردید.
المصادر:
افجهء، علی اکبر.، و علیزادهفر، زهرا. (1396). رابطهی ادراک از برندکارفرما با نگرشهای شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 26(84)، 96-73.
باباشاهی، جبار.، حمیدیزاده، علی.، محمدنژاد فدردی، منصوره.، و سید امیری، نادر. (1397). برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص سازمان در نقش میانجی. دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 12(1)، 224-205.
برغمدی، قاسم.، و قلیپور، آرین. (1394). بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، 227-207.
بیگلو، لیلا.، و اسگندری، کریم. (1395). طراحی مدل برند کارفرما برای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر بازاریابی داخلی. فصلنامه مدیریت بازاریابی، 11(33)، 134-117.
حمیدیزاده، علی.، باباشاهی، جبار.، و محمدنژاد فدردی، منصوره. (1395). شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی ابعاد جذابیتهای برند کارفرما (مورد مطالعه: جویندگان کار در شهر قم). فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)، 321-301.
خدامی، سهیلا.، و اصانلو، بهاره. (1394). طراحی مدل ایجاد جذابیت کارفرما مبتنی بر ساخت برند متمایز کارفرما. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 5(1)، 83-61.
رضادوست، مهدی.، ایرانی، حمیدرضا.، و حمیدیزاده، علی. (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجینشدن کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه مدیریت برند، 3(4)8، 94-65.
رعنایی کردشولی، حبیباله.، ابراهیمی، ابوالقاسم.، و مباشری، علی اصغر. (1398). سنجش برند کارفرما. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 28(91)، 161-139.
سلیمی بازنشینی، سمانه.، و ذوقی، مهدی. (1398). برندسازی کارفرما و اهمیت آن در صنعت نفت. دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور ـ مالزی، مؤسسه سرآمد کارین.
صارمی، علیرضا.، صادقیان قراقه، سعید.، شکری، صابر.، و حمدی، یحیی. (1396). عوامل مؤثر بر جذابیت برند کارفرما، با نقش متغیر تعدیلگر اجتناب اطمینان برند. فصلنامه مدیریت برند، 4(11)، 174-143.
صالحی، الهام. (1398). تأثیر جذابیت برند کارفرما بر شهرت سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری. 5(2)، 140-132.
صائبنیا، سمیه.، غفاری ارسون، مریم.، و جاویدی، اکبر. (1397). بررسی تأثیر جذابیت کارفرما و ابعاد آن بر قصد استخدام کارکنان در شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2(8)، 26-15.
عسگری، ناصر. (1397). نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد فروش. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 10(2)، 420-399.
علیزاده ثانی، محسن.، و نجات، سهیل. (1395). بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعه موردی: شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(1)، 228-205.
کردنائیج، اسداله.، و نجات، سهیل. (1397). تأثیر شهروندی شرکتی بر جذابیت و وفاداری به برند کارفرما (برند دانشگاه مازندران). فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 8(2)، 133-114.
کرسول، جان. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قومنگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن داناییفرد، حسین کاظمی. انتشارات صفار. ویرایش دوم.
گلشاهی، بهنام.، رستگار، عباسعلی.، فیض، داود.، و زارعی، عظیماله. (1398). معماری فرآیند توسعه و حمایت از اجتماع نخبگانی در حوزه دانشآموزی و دانشجویی، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی الزاهراء، 15 (1): 135-160.
مشبکی، اصغر.، و تقیزاده، امیرحسین. (1398). تأثیر برند کارفرما بر رفتار قهرمان برند: نقش واسطهای هویت سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 28(93)، 91-63.
مظلومی، نادر.، افجه، علی اکبر.، و بیات سرمدی، سمانه. (1397). اثرات متقابل متغیرهای کلیدی برندسازی کارفرما در صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه مدیریت برند، 5(12)، 108-81.
Adler, H., & Ghiselli, R. (2015). The Importance of Compensation and Benefits on University Students' Perceptions of Organizations as Potential Employers. Journal of Management and Strategy, 6(1), 1.
Ambler, T., & Barrow, S. (1996). The employer brand. Journal of brand management, 4(3), 185-206.
Backhaus, K. (2016). Employer branding revisited. Organization Management Journal, 13(4), 193-201.
Banerjee, P., Saini, G. K., & Kalyanaram, G. (2020). The role of brands in recruitment: mediating role of employer brand equity. Asia Pacific Journal of Human Resources, 58(2), 173-196.
Fernandez-Lores, S., Gavilan, D., Avello, M., & Blasco, F. (2016). Affective commitment to the employer brand: Development and validation of a scale. BRQ Business Research Quarterly, 19(1), 40-54.
Hubschmid, E. (2012). Shaping efficient employer branding strategies to target generation Y: A cross-National Perspective on Recruitment Marketing. Peter Lang.
Kapoor, V. (2010). Employer Branding: A Study of Its Relevance in India. IUP Journal of Brand Management, 7.
Minchington, B., & Morris, L. G. (2015). In Employer branding experience is everything. Employer brand international: Global Trends Whitepaper Series.
Parmar, A. (2014). The role of HR department in employer branding at public and private sector. Journal of Human Resources Management and Labor Studies, 2(2), 201-225.
Scullion, H., & Collings, D. (2011). Global talent management. Routledge.
Sharma, R., Singh, S. P., & Rana, G. (2019). Employer Branding Analytics and Retention Strategies for Sustainable Growth of Organizations. In Understanding the Role of Business Analytics (pp. 189-205). Springer, Singapore.
Tanwar, K., & Prasad, A. (2016a). The effect of employer brand dimensions on job satisfaction: gender as a moderator. Management Decision, 54(4), 854-886.
Tanwar, K., & Prasad, A. (2016b). Exploring the relationship between employer branding and employee retention. Global Business Review, 17(3_suppl), 186S-206S.
Tumasjan, A., Kunze, F., Bruch, H., & Welpe, I. M. (2020). Linking employer branding orientation and firm performance: Testing a dual mediation route of recruitment efficiency and positive affective climate. Human Resource Management, 59(1), 83-99.
Verčič, A. T., & Ćorić, D. S. (2018). The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility. Public Relations Review, 44(4), 444-452.
_||_
افجهء، علی اکبر.، و علیزادهفر، زهرا. (1396). رابطهی ادراک از برندکارفرما با نگرشهای شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 26(84)، 96-73.
باباشاهی، جبار.، حمیدیزاده، علی.، محمدنژاد فدردی، منصوره.، و سید امیری، نادر. (1397). برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص سازمان در نقش میانجی. دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 12(1)، 224-205.
برغمدی، قاسم.، و قلیپور، آرین. (1394). بررسی تأثیر برندسازی کارفرما بر جذب استعدادها در بانک رفاه. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، 227-207.
بیگلو، لیلا.، و اسگندری، کریم. (1395). طراحی مدل برند کارفرما برای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر بازاریابی داخلی. فصلنامه مدیریت بازاریابی، 11(33)، 134-117.
حمیدیزاده، علی.، باباشاهی، جبار.، و محمدنژاد فدردی، منصوره. (1395). شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی ابعاد جذابیتهای برند کارفرما (مورد مطالعه: جویندگان کار در شهر قم). فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)، 321-301.
خدامی، سهیلا.، و اصانلو، بهاره. (1394). طراحی مدل ایجاد جذابیت کارفرما مبتنی بر ساخت برند متمایز کارفرما. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 5(1)، 83-61.
رضادوست، مهدی.، ایرانی، حمیدرضا.، و حمیدیزاده، علی. (1395). تأثیر برند کارفرما بر نگهداشت کارکنان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی عجینشدن کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه مدیریت برند، 3(4)8، 94-65.
رعنایی کردشولی، حبیباله.، ابراهیمی، ابوالقاسم.، و مباشری، علی اصغر. (1398). سنجش برند کارفرما. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 28(91)، 161-139.
سلیمی بازنشینی، سمانه.، و ذوقی، مهدی. (1398). برندسازی کارفرما و اهمیت آن در صنعت نفت. دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور ـ مالزی، مؤسسه سرآمد کارین.
صارمی، علیرضا.، صادقیان قراقه، سعید.، شکری، صابر.، و حمدی، یحیی. (1396). عوامل مؤثر بر جذابیت برند کارفرما، با نقش متغیر تعدیلگر اجتناب اطمینان برند. فصلنامه مدیریت برند، 4(11)، 174-143.
صالحی، الهام. (1398). تأثیر جذابیت برند کارفرما بر شهرت سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری. 5(2)، 140-132.
صائبنیا، سمیه.، غفاری ارسون، مریم.، و جاویدی، اکبر. (1397). بررسی تأثیر جذابیت کارفرما و ابعاد آن بر قصد استخدام کارکنان در شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2(8)، 26-15.
عسگری، ناصر. (1397). نقش میانجی تفاخر سازمانی در تأثیر برند کارفرمایی بر عملکرد فروش. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 10(2)، 420-399.
علیزاده ثانی، محسن.، و نجات، سهیل. (1395). بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعه موردی: شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8(1)، 228-205.
کردنائیج، اسداله.، و نجات، سهیل. (1397). تأثیر شهروندی شرکتی بر جذابیت و وفاداری به برند کارفرما (برند دانشگاه مازندران). فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 8(2)، 133-114.
کرسول، جان. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قومنگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن داناییفرد، حسین کاظمی. انتشارات صفار. ویرایش دوم.
گلشاهی، بهنام.، رستگار، عباسعلی.، فیض، داود.، و زارعی، عظیماله. (1398). معماری فرآیند توسعه و حمایت از اجتماع نخبگانی در حوزه دانشآموزی و دانشجویی، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی الزاهراء، 15 (1): 135-160.
مشبکی، اصغر.، و تقیزاده، امیرحسین. (1398). تأثیر برند کارفرما بر رفتار قهرمان برند: نقش واسطهای هویت سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 28(93)، 91-63.
مظلومی، نادر.، افجه، علی اکبر.، و بیات سرمدی، سمانه. (1397). اثرات متقابل متغیرهای کلیدی برندسازی کارفرما در صنعت فنآوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه مدیریت برند، 5(12)، 108-81.
Adler, H., & Ghiselli, R. (2015). The Importance of Compensation and Benefits on University Students' Perceptions of Organizations as Potential Employers. Journal of Management and Strategy, 6(1), 1.
Ambler, T., & Barrow, S. (1996). The employer brand. Journal of brand management, 4(3), 185-206.
Backhaus, K. (2016). Employer branding revisited. Organization Management Journal, 13(4), 193-201.
Banerjee, P., Saini, G. K., & Kalyanaram, G. (2020). The role of brands in recruitment: mediating role of employer brand equity. Asia Pacific Journal of Human Resources, 58(2), 173-196.
Fernandez-Lores, S., Gavilan, D., Avello, M., & Blasco, F. (2016). Affective commitment to the employer brand: Development and validation of a scale. BRQ Business Research Quarterly, 19(1), 40-54.
Hubschmid, E. (2012). Shaping efficient employer branding strategies to target generation Y: A cross-National Perspective on Recruitment Marketing. Peter Lang.
Kapoor, V. (2010). Employer Branding: A Study of Its Relevance in India. IUP Journal of Brand Management, 7.
Minchington, B., & Morris, L. G. (2015). In Employer branding experience is everything. Employer brand international: Global Trends Whitepaper Series.
Parmar, A. (2014). The role of HR department in employer branding at public and private sector. Journal of Human Resources Management and Labor Studies, 2(2), 201-225.
Scullion, H., & Collings, D. (2011). Global talent management. Routledge.
Sharma, R., Singh, S. P., & Rana, G. (2019). Employer Branding Analytics and Retention Strategies for Sustainable Growth of Organizations. In Understanding the Role of Business Analytics (pp. 189-205). Springer, Singapore.
Tanwar, K., & Prasad, A. (2016a). The effect of employer brand dimensions on job satisfaction: gender as a moderator. Management Decision, 54(4), 854-886.
Tanwar, K., & Prasad, A. (2016b). Exploring the relationship between employer branding and employee retention. Global Business Review, 17(3_suppl), 186S-206S.
Tumasjan, A., Kunze, F., Bruch, H., & Welpe, I. M. (2020). Linking employer branding orientation and firm performance: Testing a dual mediation route of recruitment efficiency and positive affective climate. Human Resource Management, 59(1), 83-99.
Verčič, A. T., & Ćorić, D. S. (2018). The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility. Public Relations Review, 44(4), 444-452.