استقرار حکمرانی خوب در دستگاه های دولتی جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از ارتباطات استراتژیک
الموضوعات :بهروز لطفی 1 , زهرا خرازی محمد وند آذر 2 , افسانه مظفری 3
1 - گروه علوم ارتباط، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پاسخگویی, مشارکت, شفافیت, اجرای حکمرانی خوب, ارتباطات استراتژیک,
ملخص المقالة :
حکمرانی خوب مدیریت شفاف و پاسخگوی منابع در یک کشور با هدف تضمین توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار است و ارتباطات استراتژیک نقش موثری در دستیابی به ماموریتهای سازمانها دارد. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل تحقیقات انجام شده در خصوص حکمرانی خوب و ارتباطات استراتژیک میپردازد. شیوهی تجزیه و تحلیل در این تحقیق بر مبنای توصیفی-تحلیلی و استفاده از الگوی کتابخانهای جمعآوری اطلاعات است و در مجموع90 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد50 مقاله تحلیل گردید. یافتههای تحقیق بیانگر این است که ارتباطات استراتژیک سبب توسعه سازمانی و ارزش آفرینی کارکنان میشود و ابزاری است برای توسعه سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت مردم و ذینفعان در تصمیمگیریها و برنامههای سازمانها حکمرانی خوب بر اساس مشارکت عمومی اعضای جامعه (ارتباطات دو جانبه بین مردم و دولت) ، شفاف سازی اطلاعات، پاسخگویی دولتها، حاکمیت قانون، انعطافپذیری و مسئولیتپذیری شکل میگیرد. استقرار حکمرانی خوب در سازمانها عامل مهمی در کارآمدی نظام اداری و رضایتمندی مخاطبان دارد.
_||_