بررسی رابطه جنسیت و رضایت شغلی با خلاقیت کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی
الموضوعات : دانش شناسی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه قم
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد همدان
الکلمات المفتاحية: جنسیت, رضایتمندی شغلی, استان مرکزی, کتابخانههای عمومی, خلاقیت کارکنان, کتابدران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جنسیت و رضایت شغلی با خلاقیت کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی است. روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی نیز در مراحل مختلف پژوهش استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه رضایت شغلی و خلاقیت تورنس استفاده شده است. جامعه پژوهش نیز شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی میباشد که از این تعداد، 70 نفر(34 نفر مرد و 36 نفر زن) به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات معلوم شد که بین خلاقیت و رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی همبستگی معنی داری وجود ندارد. ولی از نظر خلاقیت بین کتابداران زن و مرد، تفاوت معنی داری در جهت برتری زنان نسبت به مردان وجود دارد. بر اساس فرضیههای پژوهش از نظر رضایت شغلی بین کتابداران زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین رضایت شغلی و خلاقیت در کتابداران زن رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، اما بین رضایت شغلی و خلاقیت در مردان کتابدار رابطه معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: بهره گیری از روشهای تعین خلاقیت و رضایت شغلی در حوزه کتابخانههای عمومی با توجه به ماهیت آنها در ارائه خدمات به تمامی اقشار جامعه میتواند نتایج کمی و کیفی قابل توجهی را در پی داشته باشد. همچنین میتوان اذعان داشت موضوع خلاقیت آنچنان که مورد توجه قرار نگرفته است. کتابداران مرد در این میان نسبت یه زنان از خلاقیت کمتری برخوردارند. از این رو پیشنهاد میشود در تعیین وظایف شغلی به این مقوله توجه شود. همچنین با توجه به رابطه بین رضایت شغلی و خلاقیت در بین زنان و عدم وجود این رابطه در بین کارکنان مرد، میتوان تحلیلهای ناشی از این مورد را در بین مردان نیز پیاده سازی کرد تا رضایتمندی بین مردان نیز افزایش یابد.
Amabile, Teresa M. (1988). A model of creativity and innovation in organizations. Research in organizational behavior, 10(2), 127-67.
AshrafiRizi H. (2004). Job satisfactionof librarians, forgottenconceptinlibrary managementwith an emphasis onacademic libraries: research in resource. Librarianship, 43 (50), 71-94.[in Persian]
Burd B. (2003). Works values of academic libraries: exploring the relationships between values, job satisfaction, commitment and intent to leave. ACRL Eleventh National Conference, Charlotte, North Carolina, (April):10-13.
CLIP (Chartered Institute of library and information professionals) (2002). An investment in knowledge: Library and Information Services in United Kingdom. London: the British Council.
Farid D. (2009). Survey of relation between creativity and entrepreneurship between women and men wrestler and unwrestler students in Yazd University, NashriehModiritVarzeshi, 1 (2), 25-83.[in Persian]
Griffin R. (1990). Management. Boston Houghton Mifflin Co.
Ghasemi P.M. (1997). Job satisfactionoflibrarians inpublic librariesin Tehran,Ministryof Culture andIslamic Guidance.MA in Library and Information science, Humanities Faculty, Islamic Azad University, North Branch.[in Persian]
Goli Z (2006). The relationship betweenjob satisfactionandemployee creativityin Rashtcitywater andsewer organization. MA in Education and Psychology.Alzahra University. Faculty of Education and Psychology.[in Persian]
Hariri N. (2002).Comparing librarians Job satisfactionworking inIslamic Azad UniversityCentral Librarieswith otheruniversities. National studies on Librarianship and Information Organization, 13 (4), 72-91.[in Persian]
Hoseni A. S. (2008). The natureand ways ofTrainingcreativity. Mashhad: astanqudsrazavi, BehNashr.[in Persian]
Jalili M. (2009). The relationship betweenjob satisfactionrates ofsecondary schoolteachingcreativedirectorsZahedancity, MA in Trendsof Educationin Educational Administration. Department ofEducationalSciences andTeacher Trainingcentersof Zahedan.[in Persian]
Mayer R. E. (1998). Cognitive views of creativity: Creative teaching for creative learning. Contemporary Educational Psychology, 14. pp. 203-211.
Mcclure C. R., et al (2000). Economic benefits and Impacts from public libraries in the state of Florida: first report. Tallahassee: stat library of Florida.
Mohammadzadeh F. (1999). Job satisfactionofstaff working inlibrariesaffiliated toTehran,ShahidBeheshtiand Iran Universityof Medical Sciences. MA in Library andinformation sciences, Faculty of management and Information, Tehran University of medical Science.[in Persian]
NorouziChakoli A. (2008). The roleof innovation inenhancingthe effectiveness ofpublic libraryservices. Tehran: NahadehKetabkhanehayeOmomiehKeshvar.[in Persian]
NorouziChakoli, A. and et al. (2008). Identifyand define theelements involved intheassessmentof scienceandtechnology,nationalapproach(looking at the experienceof Iran). Tehran: National Research Institute for Science Policy.[in Persian]
Pirkhaefi A (2005). Creativity (Principles of breedingmethods). Tehran: HezarehGhoghnous.[in Persian]
Pors N. (2003). Job Satisfaction among Library Managers: a cross cultural study of stress, freedom and job conditions. New Library World. 104(1194/1195): 464-473.
Sam khanian M. R. (2008). Creativity and innovation in educational organization (concepts, Theories, techniques, evaluation). Tehran: EntesharatResanehTakhassoci. [in Persian]
Torrance E. Paul (1990). Fostering Academic Creativity in Gifted Student Eric Digest.Washington: ERIC Publications.
Torrance E. Paul (2002). Creativity. Translate by HasanGhasemZadeh. Tehran. NashreDonyaeh No.
Weisberg R. W. (1993). Creativity. New York: Temple University.
Zarei H. (2002). Creativityguaranteesorganization survival. TahavvolEdari, 6 (4), 65-76.[in Persian]