ارائه الگوی مناسب مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) 1در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی
الموضوعات : دانش شناسیمهردخت وزیرپورکشمیری 1 , شکوه تفرشی 2 , نسرین یوسفی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی
الکلمات المفتاحية: مدیریت کیفیت- کیفیت فراگیر- کتابخانه های دانشگاهی- مدیریت کتابخانه ها- مدیریت- تهران- ایران,
ملخص المقالة :
مدیریت کیفیت فراگیر به طور عمده بر رضایت فراگیر مشتریان داخلی و خارجی در محیط کتابخانه ، تمرکز می نماید. این پژوهش به منظور امکان سنجی کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر و ارائه پیشنهاد الگوی مناسب در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مسئولین و کارکنان کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی(شامل57نفر) بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای است که بر اساس اصل استاندارد ایزو 9000 طراحی شده است. داده های استخراج شده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان میدهد که میزان رعایت اصول هشتگانه ایزو 9000 در کتابخانه های شهید بهشتی در مؤلفه کاربران(6/45 درصد)، رهبری(4/38درصد)، مشارکت کارکنان(2/27درصد)، رویکرد فرایندی(7/46درصد)، رویکرد سیستمی(5/36درصد)، بهبود مستمر(8/29درصد)، تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها(3/34درصد)و ارتباط سودمند و دو طرفه با تأمین کنندگان(9/40درصد) بوده است. بیشترین درصد مربوط به اصل رویکرد فرایندی(7/46درصد) و کمترین به اصل مشارکت کارکنان(2/27درصد) اختصاص یافت. همچنین تفاوت معنی داری در مؤلفه اول، پنجم و هشتم و میان مؤلفه های 3و1، 6و1، 3و2، 4و3، 8و3، 6و4 مشاهده گردیده است. با توجه به یافته های پژوهش به طور کل می توان گفت که در حال حاضر امکان بهره گیری مناسب از TQM در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد. در نتیجه پیشنهاد می شود قبل از هر گونه الگودهی و برنامه ریزی برای اجرای آن نسبت به اصلاح زیر ساخت ها اقدام شود و اشکالات موجود رفع گردد تا زمینه لازم جهت به کارگیری TQM به عنوان یک الگوی مؤثر در مدیریت این کتابخانه ها فراهم شود.