رابطهی تسهیم دانش و نوآوری کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس
الموضوعات : دانش شناسیابراهیم زارعی 1 , عصمت مومنی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
2 - عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،
الکلمات المفتاحية: نوآوری, مدیریت دانش, کتابداران, تسهیم دانش, کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر، از یک سو تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح پنجگانه نوآوری (محیطی، رهبری، فرایند، بازخورد- محیط و بازخورد- فرد) و از سوی دیگر تعیین رابطه تسهیم دانش و نوآوری کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. 44 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس جامعه پژوهش را تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته تسهیم دانش و پرسشنامهی نوآوری سازمان آمید و همکاران (2002) استفاده شده است. روایی پرسشنامه با توجه به نظر اساتید حاصل شده و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ که برای پرسشنامه نوآوری آمید 83/. و تسهیم دانش 95/0 استفاده شده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson و t-test تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها: یافتهها نشان داده است که میزان تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس با کسب میانگین 75/1 در سطح نامطلوبی است. از نظر نوآوری مطابق با سطوحی که آمید و همکاران (2002) تعیین کردهاند، نوآوری محیطی، فرایند و بازخورد- فرد با کسب میانگینهایی به ترتیب 84/2، 04/3،92/2 در کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سطح متوسط قرار دارند و نوآوری رهبری با کسب میانگین 26/3 در این کتابخانهها در سطح پایین و نوآوری بازخورد- محیط با کسب میانگین 43/2 در کتابخانههای مورد نظر در سطح بالا قرار دارند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان نمود بین تسهیم دانش و نوآوری بین کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس رابطه معناداری وجود ندارد.
برومند، م.؛ رنجبر، م.(1388). اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تأکید بر نقش مدیریت دانش. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6(24)، 41-54.
شهرزاد بخشایش، ف.(1391). خلاقیت در مدیریت. فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، 15(4)، 24-29.
خوانساری، ج.؛ حری، ع.(1387). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق و ارائه الگوی پیشنهادی. مجله کتابداری، 42(47)، 31-62.
طرقی، ج.؛ پاپی، ج.(1385). کتابداران دیروز و مدیران دانش امروز.فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 5، 83-89.
علامه، س. م.؛ موسوی زاده نوقابی، ا.؛ تیموری اصل، ش.(1391). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر نوآوری در بین مدیران سازمانهای بازرگانی (مطالعه موردی: سازمانهای بازرگانی شهر کرج). اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی، خوانسار، دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار.
کشاورزی، ع.ح.(1386). موانع و تسهیل کنندههای تسهیم دانش در سازمانها. مرکز همایشهای بین المللی رازی، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 13- 14 بهمن.
فرج پهلو، ع.؛ خجسته فر، م. (1390). کاربرد مدل مطالعه زیرساختهای مدیریت دانش در سازمانها در مراکز اطلاعرسانی: مطالعه موردی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27(1)، 207-231.
مختاری نبی، ا. (1383). تحول نقش کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی در مدیریت دانش. ماهنامه ارتباط علمی، 2 (2)، 36-41.
میرفخرالدینی، ح. و دیگران (1389). مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط. چشم اندازمدیریتبازرگانی،2(35)، 103-118.
هادیزاده مقدم، ا.؛ قلیج لی، ب.، محبی، پ. (1391). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری سازمانهای خدمات مالی: بانک رفاه کارگران. پژوهشهای مدیریت در ایران، 17(1).
یوسفی، ا.؛ صادق فیضی، ج.؛ سلیمانی، م. (1390). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری (در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه). ابتکاروخلاقیت درعلومانسانی،1 (3)، 29-51.
Darroch, J, & McNaughton, R. (2002). Examining the link between knowledge management practices and types of innovation. Journal of intellectual capital, 3(3), 210-222.
Davenport, TH. and Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organisations Manage what they Know, HBS Press, Boston, MA.
Hughs C, Holbrook G. (1998) Measuring knowledge management: a new indicator of innovation in enterprises. Cprost Report [Online].
Huysman, M. & de Wit, D. (2000). Knowledge management in practice. In Edwards, J. & Kidd, J. (Eds.) Knowledge Management Conference (KMAC 2000), Birmingham,UK.
King, Marie Jennifer(2001). employee participation in organizationally maintened knowledge sharing activating.Master’s Thesis,university of Totonto. Retrieved Agust 20, 2012.
Hold,c.p. (2007).Knowledge sharing: moving away from the Obsession with best practices. Journal of knowledge management, 11(1), 36-47.Retrieved Agust14,2012.
Shepard, S. (2000). Telecommunications convergence: how to profit from the convergence of technologies, services, and companies. McGraw-Hill, Inc..
Weerawardena, J., O'cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance. Journal of Business Research, 59(1), 37-45.