بررسی وضعیت وب سایتهای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکدهای در دانشگاه شهید بهشتی
الموضوعات : دانش شناسیامیررضا اصنافی 1 , هما ارشدی 2 , زهرا پیری 3 , سارا صفازاده 4 , مریم میرزایی 5
1 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
2 - دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
5 - دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: دانشگاه شهید بهشتی, ارزیابی وب سایت, وب سایت کتابخانه, کتابخانه دانشکدهای, کتابخانه پژوهشکدهای,
ملخص المقالة :
هدف: تحقیق حاضر، در نظر دارد به ارزیابی محتوایی و ساختاری وب سایتهای کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی و رتبه بندی این وب سایتها بپردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و به صورت توصیفی، صورت گرفته است. ابزار پژوهش، سیاهه وارسی است که پایه اصلی آن، مقاله منصوریان (1390) بوده است که با بررسی متون و انجام اصلاحات لازم در آن، 53 عنصر به صورت نهایی به دست آمده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل صفحات وب کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی است. داده های پژوهش مورد نظر از طریق مراجعه به صفحات وب کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی از اواخر بهمن ماه 1391 تا نیمه اردیبهشت ماه سال 1392 به دست آمده است. ارزیابی وب سایتهای کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی به صورت مشاهده مستقیم این وب سایتها و بر اساس تنظیم سیاهه وارسی انجام شده است. یافته ها: از مجموع 11 وبگاه کتابخانه دانشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، حقوق و الهیات در رتبه های اوّل تا سوّم قرار دارند. از کل 53 عنصر ضروری برای وبگاههای کتابخانه های مورد بررسی، کتابخانه های دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی 19، حقوق 14 و الهیات 13 عنصر را در وبگاههای خود قرار داده اند. این امر نشان میدهد که وبگاههای مذکور، حداقل عناصر ضروری در یک وبگاه کتابخانه ای را مورد استفاده قرار نداده اند و نتوانسته اند با کاربران خود ارتباط و تعامل ایجاد کنند. از طرفی، یافته ها نشان داد از مجموع 4 پژوهشکده موجود در دانشکده شهید بهشتی، وبگاه پژوهشکده خانواده با درج 13 عنصر از 53 عنصر در در رتبه اوّل قرار دارد. هر چند این وبگاه، بین وبگاههای سایر پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی شاخص ترین است، ولیکن با یک وبگاه کارآمد و کاربرد پذیر که بتواند به کاربران خود خدمات ارائه کند فاصله بسیار دارد. نتیجه گیری: این امر ضروری به نظر می رسد که کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشکده ای و پژوهشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی، با بهره گیری از نتایج پژوهش حاضر، نسبت به تغییر ساختار وبگاههای خود و غنی سازی اطلاعاتی آن به لحاظ آموزشی، پژوهشی و خدماتی اقدام نموده و با اصلاح محتوا و ساختار این وبگاهها به ارائه خدمات بهینه و روزآمد به کاربران خود بپردازند. در انتها، پیشنهاد می شود در پژوهشی دیگر، دیدگاه کاربران وبگاههای کتابخانههای دانشکدهای و پژوهشکده ای دانشگاه شهید بهشتی به منظور بررسی میزان کاربردپذیری این وبگاهها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.
Clyde, L. A. (1996). The library as information provider: the home page. Electronic Library, ,14(6), 549-558.
Farajpahlou, A. & Saberi, M. (2008). A survey on structural and content features in designing Iran academic libraries websites from clients and Iranian specialists’ designers of these websites. Research on Information Science & Public Libraries. (55). Winter: 107-126.
Ghiasi, M.; Tahmasbi Limouni, S. & Razavi, Ali Asghar (2012). Comparative study of home pages in university libraries web sites in Asia and Iran: Top ten Universities based on structural and content analysis. Quarterly Journal of Epistomology. 5(17).Summer:39-52.
Hamdipour, A. (2011). Assessment Study of Library Website of Iranian Universities of Medical Sciences and Suggestions for Improvement. Health Information Management; 8(2): 176-188.
Joo, Soohyung, Lin, Suyun & Lu, Kun (2011). A Usability Evaluation Model for Academic Library Websites: Efficiency, Effectiveness and Learnability. Journal of Library and Information Studies. 9:2 .December.pp:11-26.
Kumar, V(2007).Creating Library Website Using Open Source Content Management System. In EMPI Digital Library Conference 2007, New Delhi (India), March. [Conference Paper]. Available in: http://eprints.rclis.org/15230/. Accessed: 16 July 2013.
Mansourian, Y. (2011). 70 essential elements in website of academic libraries. Ketabe Mahe Kolliyat. 8.Mordad: 58-63.
Mohammad Esmaeil, S. & Kazemi Kouhbani, S.(2010). Comparative evaluation of I.R.Iran National libraries usability and its neighbors. Studies in Library & Information Science. Spring & Summer. 3(5).: 109-140.
Mohammad Esmaeil, S. & Nasehi Oskoee, M.(2012). Evaluation of Iran public library website usability. :176-189. In: Web information recources management. Editedy by: Gholamali Montazer & Farzaneh Shadanpour. Tehran: National Library and Archive of I.R.Iran.
Nowkarizi, M., Abedini, T. (2012). Usability assessment of central libraries website dependent to Ministry of Sciences, Research and Techology from clients view. Second year. Library and Information Research Journal. No.1.Spring & Summer.:153-174.
Poll, R. (2005), Assessing the quality of library websites, World Library and Information Congress: 71st IFLA General Conference and Council, Oslo, Norway, 14-18 August 2005, Available in: http://www.ulb.uni-muenster.de/bibliothek/projekte/outcome.html#presentationAccessed: 16 July 2013.
Qing-hua, P. A. N. G. (2007). Research on comprehensive evaluation method for library website [J]. Computer Engineering and Design, 8,pp: 1852-1854.
Raward, R. (2001). Academic library website design principles: development of a checklist. Australian Academic and Research Libraries, 32(236),pp: 123-1.
Rezaei Sharif Abadei Saeid, Foroodi Nouhsin (2002). Evaluation of academic library websites. Faslname-Ketab; 13(4): 12-9.
Shahbazi, Rahmin & Nouri, Babak (2012). Design & manamement of libraries and information centers websites. Tehran: Ketabdar.
Wei Fang (2007). Using Google Analytics for Improving Library Website Content and Design: A Case Study. Available in: http://works.bepress.com/wfang/1 Accessed: 16 July 2013.