تأثیر شبکههای اجتماعی بر توسعه سواد اطلاعاتی جوانان عضو کتابخانههای عمومی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی)
الموضوعات : دانش شناسیافسانه باقری 1 , میترا قیاسی 2 , سمیه کلته 3
1 - . دانشجوی دکترا علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد بابل
2 - استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد بابل
3 - دانشگاه امام رضا
الکلمات المفتاحية: جوانان, سواد اطلاعاتی, کتابخانههای عمومی, شبکههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف: تعیین تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر توسعه سواد اطلاعاتی جوانان است.روش پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده از نوع توصیفی-پیمایشی است. برای جامعه آماری، جوانان 18 تا 35 سال عضو کتابخانه در استان خراسان شمالی در نظر گرفته شد که تعداد آنها 9003 نفر بود و طبق فرمول کوکران 368 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامههای سواد اطلاعاتی دوئل (1994) پرسشنامه شبکههای اجتماعی جلالی و قیاسی (1398) است. روایی پرسشنامهها قبلاً توسط پژوهشگران تأییدشده، برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد و پایایی آنها به ترتیب 92/0 و 99/0 بهدستآمده است.یافتهها: شبکه های اجتماعی می توانند 3/69 درصد از تغییرات سواد اطلاعاتی جوانان عضو کتابخانههای عمومی را پیش بینی کنند. مقایسه سواد اطلاعاتی از نظر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی نشان داد کاربرانی که استفاده خود از شبکه های اجتماعی مجازی را متوسط ارزیابی کردند، سواد اطلاعاتی بالاتری در مقایسه با دیگر گروه ها داشتند. از نظر مدت استفاده نیز، سواد اطلاعاتی در کاربرانی که استفاده کمتری داشتند، در مقایسه با سایر گروه ها بالاتر بود. افزون بر این، میانگین سواد اطلاعاتی در کاربران اینستاگرام و تلگرام بالاتر از سایر گروه ها بود. همچنین، نتایج مبین آن بود میانگین سواد اطلاعاتی در کاربرانی که با هویت واقعی در شبکه های اجتماعی مجازی فعالیت دارند بیشتر از کاربرانی است که با هویت جعلی فعالیت می کنند.نتیجهگیری: نتایج نشان داد سواد اطلاعاتی در افرادی که از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند بالاتر از افرادی است که از این شبکه ها استفاده نمی کنند و این تفاوت از نظر آماری معنادار است.
_||_