رابطه بین یادگیری سازمانی با تسهیم دانش کارکنان استانداری تهران
اکرم سرابی
1
(
کارشناس ارشد واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
داریوش مطلبی
2
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهرری
)
الکلمات المفتاحية: یادگیری سازمانی, تسهیم دانش, استانداری تهران, مدیریت دانش,
ملخص المقالة :
هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ابعاد یادگیری سازمانی با تسهیم دانش در بین کارکنان استانداری تهران بود. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان استانداری تهران به تعداد 703 نفر بود که از این تعداد، 250 نفر بهعنوان نمونه (58 زن و 192 مرد) با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و با بهرهگیری از جدول مورگان و گرجسی، انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران و تسهیم دانش دیکسون انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون، مبتنیبر نرمافزار آماری spss ویرایش 22 بهره گرفته شد. یافتهها: بر اساس یاقتهها، بین یادگیری سازمانی و تسهیم دانش رابطه وجود دارد و با افزایش یادگیری سازمانی، تسهیم دانش نیز افزایش مییابد؛ همچنین ابعاد یادگیری سازمانی شامل آزمایشگری، ریسکپذیری، تعامل با محیط خارجی، گفتگو، و تصمیمگیری با تسهیم دانش رابطه دارند و با افزایش هر یک از آنها تسهیم دانش نیز افزایش می یابد. نتیجهگیری: کارآیی و عملکرد استانداریها، بهعنوان نماینده عالی دولت و مسئول اجرای سیاستهای عمومی دولت، وابسته به فرآیند یادگیری جمعی تمام اعضای آن و همچنین بهاشتراکگذاری دانستههاست، دولت و وزارت کشور میتوانند با سرمایهگذاری در حوزه یادگیری سازمانی و اشتراک دانش، بهکارآیی و مدیریت بهتر جامعه، با کمک نیروی انسانی مستقر در استانداریها مبادرت ورزند.