رفخوانی کتابخانه دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی اصفهان: مدیریت و پالایش اطلاعات کتابها و لوحهای فشرده
الموضوعات : دانش شناسیفریده موحدی 1 , پگاه کریمیان 2 , مرضیه رفیعیان پور 3 , مرضیه احسانی 4
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4 - کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت اطلاعات, پالایش اطلاعات, رفخوانی, شلف خوانی, منابع کتابخانه,
ملخص المقالة :
هدف: یکی از مصادیق کاربردی مدیریت اطلاعات، پالایش اطلاعات است که این امر در کتابخانهها از طریق انجام فرایند رفخوانی صورت میگیرد و سبب ارتقای فرایندهای کتابخانهای میشود. هدف از این مطالعه بررسی اشکالات پیش آمده در فرایندهای کتابخانه ایی و رفع آن از طریق انجام فرایند رفخوانی در کتابخانه دانشکده مدیریت بوده است.روش پژوهش: این مطالعه توصیفی با مرور اطلاعات کاربرگهای کتابها و لوحهای فشرده کتابخانه دانشکده مدیریت و مقایسه آن با اطلاعات موجود در نرم افزار و دفتر ثبت در سال 1398 انجام شد. با انجام پروژه رفخوانی، اطلاعات 21859 کتاب و لوح فشرده در دفتر ثبت به ترتیب قرار گرفتن منابع در قفسهها با اطلاعات آن در نرم افزار مقایسه گردید و موارد عدم تطبیق از طریق نشانه گذاری در دفتر ثبت انجام شد. سپس نتایج به دست آمده، تحلیل و رفع اشکال گردید.یافتهها: با انجام رفخوانی اشکالات مربوط به فرایند فهرست نویسی مانند اصلاحات مربوط به شماره مدرک(86 مورد)، اصلاحات مربوط به رده (341 مورد)، اصلاحات مربوط به شمارههای ثبت (5796 مورد)، اصلاحات مربوط به برچسب و بارکد (578 مورد)، فرایند وجین (5332 مورد) و منابع مفقودی ( 1658 مورد) به تفکیک مشخص و ارائه شد.نتیجهگیری: انجام پروژه رفخوانی و رفع اشکالات پیشآمده، از سردرگمی کاربران و کتابداران جلوگیری کرده و باعث ساماندهی مجموعه کتابخانه، سازماندهی خرید در فرایند مجموعهسازی، ساماندهی بودجه، افزایش فضای رشد مجموعه و استفاده بهینه از فضای کتابخانه و در نهایت بهبود عملکرد کتابداران در بخشهای مختلف کتابخانه و افزایش کیفیت خدمت رسانی به مراجعان کتابخانه میشود.
_||_