طرح تدوین الگوی تولید کتابهای حسیلمسی
الموضوعات : دانش شناسی
مرجان نیکبخت
1
(دانشجو دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران)
زهرا اباذری
2
(دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران)
محسن حاجی زین العابدینی
3
(استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی)
فهیمه باب الحوائجی
4
(گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: کتاب حسیلمسی, نشر و ناشران, مربیان آموزشی, کتاب و مواد خواندنی کودکان, کودکان نابینا و کمبینا,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش ارائۀ طرح تدوین الگوی تولید کتابهای حسیلمسی (از دیدگاه کارشناسان تولید و مربیان آموزشی کودکان 3 تا 6 سالۀ نابینا وکم‎بینا)است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع ترکیبی می‎باشد. در بخش کیفی جهت به‎دست آوردن وفاق نظر کارشناسان تولید و نشر کتاب‎های حسی‎لمسی، از روش دلفی و در بخش کمّی برای تجمیع نظر مربیان آموزشی به‎صورت پیمایشی تحلیلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ضریب روایی محتوای پرسشنامه بالاتر از 99/0 و شاخص روایی محتوای آن بالاتر از 79/0 گزارش شد. پایایی پرسشنامه نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 863/0 سنجیده شد. جامعه آماری شامل کلیۀ 33 کارشناس تولید و نشر کتاب های حسی‎لمسی می‎باشد که از بین آن‎ها 21 کارشناس بهعنوان اعضای پانل دلفی در بخش کیفی پژوهش بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز کلیۀ 76 مربی آموزشی در حال خدمت از 23 مرکز آموزشی در سطح ایران که در ارتباط با کتاب‎های حسیلمسی فعالیت می کنند، انتخاب شدند. یافته ها: در روش دلفی طی سه مرحله، با توجه به پایین بودن میزان ضریب کندال در دور سوم (565/0) چنین نتیجه گرفته ‎شد ‎که در نهایت فرایند نظرخواهی کارشناسان تولید و نشر، در دور سوم با 37 گویۀ پرسشنامه متوقف شود. بررسی مقایسۀ معیارهای تولید کتاب‎های حسی‎لمسی از دیدگاه مربیان آموزشی جهت تعیین میزان تأیید آن‎ها بیان‎گر آن است که معیار فنی تولید (72%)، معیار محتوا (74%)، و معیار ارائه نیز (72%) مورد تأیید قرار گرفت. در این میان کارشناسان، بیشترین میزان را به معیار محتوا با مقادیر (74%) اختصاص دادند. مربیان آموزشی نیز معیارهای تولید کتاب های حسی لمسی را با مقادیر (72%) مورد تأیید قرار دادند. نتیجه گیری: جهت پی‎بردن به مهم‎ترین معیارهای تولید کتاب‎های حسیلمسی از دیدگاه کارشناسان تولید و نشر و مربیان آموزشی، پس از تجزیه و تحلیل مؤلفه‎ها و تبدیل آن‎ها به عامل‎های جدید، بهکمک تحلیل عامل اکتشافی و شاخص کایدوی نسبی و عامل تأییدی برازش شدۀ مقتصد، ارائۀ الگوی طرح تولید کتاب‎های حسی‎لمسی تدوین و پیشنهاد شد.
_||_