شناسایی مؤلفههای مناسب الگوی آمیختة بازاریابی کتابخانههای عمومی ایران
الموضوعات : دانش شناسیالهه امیراینانلو 1 , عاطفه زارعی 2 , محسن حاجی زین العابدینی 3
1 - دانش آموخته دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
3 - استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران،
الکلمات المفتاحية: ایران, آمیخته بازاریابی, بازاریابی, کتابخانههای عمومی,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مناسب الگوی آمیختة بازاریابی برای کتابخانههای عمومی ایران بر اساس اصول و الگوهای بازاریابی انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی در پاییز 1397 انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 47 گویه در 12 قسمت و در مقیاس 5 درجه ای لیکرت قرار دارد. جامعه آماری،کارشناسان نهاد کتابخانههای عمومی ایران در مراکز استانهاست که در زمان انجام پژوهش 248 کارشناس بودند. نمونهگیری انجام نشد و پرسشنامه بین جامعه آماری به طور کامل توزیع شد. دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور تایید و ترسیم الگوی بازاریابی کتابخانههای عمومی ایران از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart Pls استفاده شد.یافتهها: طبق نتایج آزمون رتبهای فریدمن و با استفاده از نرمافزار PLS نسخة 2، الگوی بازاریابی کتابخانههای عمومی ایران ترکیبی از 3 عنصر محصول، مکان و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی از مدلP4، 3 عنصر افراد، شواهد فیزیکی و فرایند از مدلP7، عنصر کیفیت و بهرهوری از الگوی مدیریت منسجم خدمات P8، عنصر وبسایت از الگوی S4، عنصر امنیت و شخصیسازی و تعامل کاربران با اعضا از مدل I7 است.نتیجهگیری: الگوی آمیختة بازاریابی مناسب کتابخانههای عمومی، ترکیبی از مؤلفههای آمیختة بازاریابی سنتی و غیرسنتی (اینترنتی) که هم در برگیرنده 4 مؤلفه از بازیابی سنتی P4 و هم مؤلفههای قابل استفاده برای کتابخانههای عمومی از سایر الگوهای آمیختة بازاریابی است. که از نظر کارشناسان مؤلفه قیمت جایگاهی در بازاریابی کتابخانههای عمومی ندارد.
_||_