ارزیابی عملکرد کتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
الموضوعات : دانش شناسیزهرا قربانی 1 , فریبا افکاری 2 , نجمه سالمی 3
1 -
2 - دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, شهرداری تهران, کارت امتیازی متوازن (BSC), کتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری,
ملخص المقالة :
هدف: ارزیابی عملکرد کتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و شناسایی وضعیت آنها بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) و ارائه پیشنهاد به منظور بهبود و تقویت سیستم ارزیابی عملکرد آن است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تعداد 475 نفر از کارکنان کتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بودهاند. این تعداد شامل؛ 214 نفر از بین کاربران و 165 نفر از کارکنان و 96 نفر از مدیران که بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته خانم سهیلا نبی زاده استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS و برای پاسخ به پرسش های پژوهش از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است. یافته ها: منظرهای مشتری و فرآیند های داخلی بالاترین سطح توازن و در مرحله بعد منظر مالی بهترین سطح توازن را کسب کرد. و منظر رشد و یادگیری در پایین ترین سطح توازن قرار گرفت. نتیجه گیری: عملکرد در سه منظر فرآیند های داخلی، رضایت مشتری و مالی متوازن و در منظر رشد و یادگیری غیر متوازن است.
ابزری، م و دیگران (1386). تأثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سازمانی در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC)، کهگیلویه و بویراحمد. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 2 (45)، 102-69.
اسعدی، م؛ و دیگران (1389). ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی استان یزد با استفاده از ترکیب مدل های کارت امتیازی متوازن، تحلیلپوششی داده ها و سروکوال، یزد. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 18 (6)، 559ـ569.
ایرانزاده، س؛ عماری، ح؛ و حسینی، ع (1386). بررسی تأثیر ارزشیابی در بهبود عملکرد کارکنان شبکه بهداشت و درمان هشترود، تبریز: فصلنامه علوم مدیریت دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، 1(3)، 125ـ105.
براتی، ا.؛ ملکی، م.ر.؛ گلستانی، م. (1385)، ارزیابی نظام مدیریت عملکرد کارکنان بیمارستان امیرالمومنین سمنان با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن. فصل نامه علمی و پژوهشی سلامت، 9 (22)، 54-47.
حقیقی، م؛ صادقی، ف (1387). ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با مدل کارت امتیازی متوازن، تهران: فصلنامه علمیـ ترویجی مطالعات مدیریت، (58)، 125ـ107.
سیدغفوری، م. (1392). ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با استفاده از کارت امتیازی متوازن، تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شیخزاده، ر (1388). الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمان های مأموریت محور. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 1 (2)، 83ـ57.
فخرایی، س. (1375). بررسی روش های موثر در افزایش میزان مطالعه دانش آموزان. آذربایجان شرقی: شورای تحقیقات آموزش و پرورش.
فروتن، س. (1390). ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن. دانشگاه علامه طباطبا
میراحمدی، م.ر.؛ کتابی، س.؛ کریم پور آذر، آ. (1389). ارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی استان ها توسط تکنیک تحلیل پوششی دادهها. فصلنامه علمیـتحقیقی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، 17 (1)، 28ـ9.
محمودی، ع.ر. (1388). بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر اساس استاندارد ها. فصلنامه کتاب ،78، 116-97.
متیوز، ج. (1387). برنامه ریزی و مدیریت راهبردی در کتابخانه ها، ترجمه عبدالحسین فرج پهلو. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
مهرگان، م.ر.؛ دهفان نیری، م. (1388). مدل راهبردی ارزیابی مؤسسات آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 15 (2)، 79-55.
نبی زاده کیوی، س.؛ و دیگران (1392). ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC). فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24 (4)، 23ـ6.
Grigoroudis E. Orfanoudaki E. Zopounidis C. (2012). Strategic performance measurement in a healthcare organisation: a multiple criteria approach based on balanced scorecard. Omega. 40 (1), 104-19.
Liu, S., Liu, J., Feng, Y., Rong, G. (2014). Performance assessment of decentralized control systems: an iterative approach. Control Engineering Practice, 22 (2), 52-63.
Mcclamroch, Jo., et al. (2001). Strategyic Planning: Politics, Leadership and Learning. The Journal of Academic Librarianship, 27, 5.
Hwang, Y., & kim, D.J. (2007). Understanding affective commitment collectivist culture, and social influence in relation to knowledge sharing in technology mediated learning. IEEE Transactions on Professional Communication, 50 (3), 323-248.
Umashankar, V. and Dutta, K. (2007). Balanced Scorecards in Managing Higher Education Institutions: An Indian Perspective. International Journal of Educational Management, 21, 54-67
_||_