شناسایی عوامل بازدارنده مدیریت زمان در کتابخانههای دانشگاهی: مورد مطالعه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
الموضوعات : دانش شناسیمریم صفوی 1 , علی رضا نوروزی 2
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،، تهران، ایران
2 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت زمان, کتابخانههای دانشگاهی, عوامل بازدارنده مدیریت زمان, موانع مدیریت زمان, کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران,
ملخص المقالة :
هدف: شناسایی عوامل بازدارنده مدیریت زمان در کتابخانه های دانشگاهی با تأکید بر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به عنوان مورد مطالعه است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تشکیل می دهد. در این پژوهش از مصاحبه های ساخت نیافته با تأکید بر رویکرد اکتشافی استفاده شده است. برای پاسخ به سؤال اصلی ، 12 مصاحبه انجام گرفت. برای بررسی پایایی مصاحبه از روش پایایی بازآزمون و بین کدگذاران استفاده شد. با توجه به پایایی بالای 60 درصد، نتیجه گرفته شد که پژوهش از پایایی مورد نظر برخوردار است و روایی پژوهش از طریق هفت مرحله مورد بررسی قرار گرفت که میتوان گفت پژوهش دارای روایی محتوای بالا است یافتهها: با توجه به بررسی های انجام شده تِمهای اصلی استخراج شد که از جمله عوامل بازدارنده مدیریت زمان میتوان به عدم برنامهریزی و عدم رابطه مناسب سازمانی و عدم همکاری سازمان مادر اشاره کرد که در مطالعه حاضر در قالب یک مدل کلی ترسیم شده و روابط بین تِم های استخراج شده تشریح گردیده است. در پژوهش کنونی پس از انجام مرحله بازبینی تِم ها، از میان 19 تِم اصلی اولیه، 8 تِم اصلی نهایی به وجود آمدند. داده های تِم متفرقه نیز در میان سایر تِم ها مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت این تِم نیز حذف شد. نتیجهگیری: درآخر عوامل بازدارنده در مدیریت زمان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در قالب تمهای اصلی با نام عوامل فرهنگی (قائل نشدن مراجعه کنندگان به مدیریت زمان...)، عوامل استراتژیکی (عدم برنامهریزی...) و عوامل سازمانی (عدم تفویض اختیارات و وظایف...) تقسیمبندی شد.
اسلامی، س. (1385). مدیریت کابردی وقت. تبریز: انتشارات فرهنگی تبریز.
تقیپورظهیر، ع.، و جواهری زاده، ن. (1383). ارئه الگویی جهت استفاده بهینه مدیران مقطع راهنمایی شهر تهران از مدیریت زمان. فصلنامه اقتصاد و مدیریت، (61)، 79-51.
حافظی، س.، نقیبی، ه.، نادری، ع.ا.، نجفی، م.، و دیگران (1387). بررسی میزان و ارتباط مهارت فردی با رفتار سازمانی مدیریت زمان در مدیران آموزشی. علوم رفتاری، 2(2)، 183-192.
خاکی، غ. (1379). مدیریت زمان. تهران: پیوند.
دیوید، فرد آر. (1385). مدیریت استراتژیک. (علی پارسیان و محمد اعرابی، مترجم). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی .
شریعتمداری، م.؛ توانگر، ع. (1390). بررسی رابطه ابعاد سازمان یادگیرنده و خلاقیت مدیران متوسطه استان سمنان. رهبری و مدیریت آموزشی، 1(15)، 94-77.
معتمد نژاد، ک. (1383). جامعه اطلاعاتی : مبانی نظری و چشم اندازهای جهانی. تهران: انتشارات مرکز پژوهش های ارتباطات.
ملایجردی، م. (1385). مطالعه، آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران بیمارستانهای کودکان علوم پزشکی تهران نسبت به مدیریت زمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران.
ملکآرا، ج. (1387). بررسی رابطه بین مدیریت زمان با فرسودگی شغلی کارکنان اداره کل مالیاتی آذربایجان غربی. فصلنامه تخصصی مالیات، 52(4).98-81
Amabil, T. (1998). A model of creativity and innovation in organization. Reaserch in Organazation Behavior, 10 , 123-167. Greenwich, CT: JAI Press
Ancona, D., Godman, P., Lawrence, B., & Tushman, M. (2001). Time: a new research lens. Journal of Academy of Management Review, (26)4, 645-663.
Berglas, S., & Jones, E. E (1978). Brug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success. Journal of Personality and Social Psychology, 36(4), 405-417.
Britton, B., & Tesser, A. (1991). Effects of time management practice on collage grade. . Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
Braun, Virginia; Clarke, Victoria. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
Classens, B., Van EradE, W., Rutte, C., & Roe, R. (2004). Planning behavior and perceived control of time at work. Journal of Organizational Behavior, (25)8, 937-995.
Farner, J. (1994). Successful time management. New York: wiley.
Fox, M., & Dwyer, D. (1996). Stressful job demands and worker health: an investigation of the effects of self monitoring. Journal of Applied Social Psychology, (25)22, 1973-1995.
George, J., & Jones, G. (2000). The role of time in theory and theory building. Journal of Management, (26)4, 657-684.
Gothenberg. H. M., & Rigss. D. E (1988). Time management in academic libreries. Journal of Collage & Research Libraries, (49) 2, 131-140
Griggs, K., & Morgan, S. (1988). What are the administrative tasks and priorities for continuing education administrators. Journal of Continuing Higher Education, (36)2, 6-10.
Kaufman, C., Lane, P., & Lindquist, J. (1991). Exploring more than twenty four hourse a day: a preliminary investigation of polychronic time use. Journal of Consumer Research, 18(3), 392-401.
Kvale, Steinar. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CAlif: Sage
Lakein, A. (1973). How to get control of your time and life. New York: NAL Penguin.
Macan, T. (1994). Time management: test of a process model. Journal of Applied Psychology, 79(3), 381-391.
MacQueen, C. (1998). Ahead in tertiary study: a pratical guide for business, social science and arts student. Sydney: UNSW Press.
Wratcher, M., & Jones, R. (1986). A time management workshop for adult workers. Journal of College Student Personnel, (27)6, 566-567.
Wright, T. (2003). positive organizational behavior: an whose time has truly come. Journal of organizational behavior, (24)4, 437-442.
Zampetakis, L. (2008). The role of creativity and proactivity on perceived entrepreneurial desirability. Journal of Thinking Skills and Creativity, 3(3), 154-162.
Zijlstra, F., Roe, R., Leonora, A., & Krediet, L. (1999). Temporal factors in mental work: effect of interrupted activities. Journal of Psychology, (72)2, 163-185.
_||_