بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات چاپی شخصی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
الموضوعات : دانش شناسیهومن سلیمانی 1 , غلامرضا حیدری 2 , فرزانه قنادی نژاد 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: اعضای هیأت علمی, مدیریت اطلاعات شخصی, علم اطلاعات و دانششناسی, اطلاعات چاپی, مدیریت اطلاعات,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی چاپی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روش پژوهش: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعهی پژوهش شامل کلیه ی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل و آنوا) استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که میانگین فعالیت های یافتن و دوباره یابی 95/2، ذخیره سازی 73/2، سازماندهی 8/2، نگهداشت 14/3، امنیت 33/3، ارزشیابی و مفهوم سازی 62/2، تدبیر و مفهوم سازی 51/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات شخصی چاپی 86/2 است. از نظر جنسیت، درجه ی علمی و سن تفاوت معنی داری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت علمی مشاهده نمی شود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات شخصی چاپی اعضای هیأت علمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئت علمی دارای درجه ی علمی مربی و بین سنین 25-35 سال بهترین عملکرد را در زمینه ی مدیریت اطلاعات شخصی چاپی داشته اند. هم چنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی چاپی مردان بهتر از زنان بوده است.
آموزنده، م. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 91-1390. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه الزهرا، تهران.
زوارقی، ر. (1389). مدیریت اطلاعات شخصی: گامی نوین در سازماندهی شخصی اطلاعات. در: داریوش علیمحمدی و محسن حاجیزینالعابدینی (ویراستاران). سازماندهی اطلاعات: رویکردها و راهکارهای نوین: مجموعه مقالات اولین همایش سالانه انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران، 16 , 17 اسفند 1385. تهران، کتابدار: 477-498.
حجازی، ی.؛ بازرگان، ع.؛ اسحاقی، ف. (1387). راهنمای گام به گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسهی چاپ و انتشارات.
شکاری، م. (1394). سنجش وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران.
عبداللهی، ل. (1390). استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. پایاننامه کارشناسیارشد کتابداری و اطلاعرسانی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران.
مجاور، ا. (1392). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه اطلاعات الکترونیکی شخصی بر اساس مدل جونز. پایاننامه کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information managementsystems.Journal of the American Society for Information Science, 46 (5), 327–339.
Barreau, D. K.; Nardi, B. A. (1995). Finding and reminding: File organization from the desktop. SIGCHI Bulletin, 27(3), 39-43.
Case, D. O. (1991). Conceptual organization and retrieval of text by historians: The role of memory and metaphor. Journal of the American Society for Information Science, 42(9), 657-668.
Cole, I. (1982). Human Aspects of Office Filing: Implications for the Electronic Office. In Proceedings of the Human Factors Society, 26th Annual Meeting, edited by Richard E. Edwards, 59-63. Santa Monica: Human Factors Society.
Detlor, B. (2011). Information management. International Journal of Information Management, 30 (2), 103–108.
Fertig, S., Freeman, E.; Gelernter, D. (1996). “Finding and reminding” reconsidered. SIGCHI Bulletin, 28(1), 66-69.
Jones, W. (2008b).Personal information management. Annual Review of Information Science and Technology, 41(1), 453-504. Available at:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2007.1440410117/full (Accessed 16 Nov. 2012)
Jones, S. R.; Thomas, P. J. (1997). Empirical assessment of individual's personal information management systems. Behaviors & Information Technology, 16(3), 158-160.
Kwasnik, B. H. (1991). The importance of factors that are not document attributes in the organization of personal documents. Journal of Documentation, 47(4), 389-398.
Malone, T. W. (1983). How do people organize their desks? Implications for the design of office information systems. ACM Transactions on InformationSystems (TOIS), 1(1), 99-112. Available at: http://130.102.79.1/~id/projects/mailstacker/papers/malone.pdf (Accessed 11 November 2014)
Lansdale, M. W. (1988). The psychology of personal information management. Applied Ergonomics, 19 (1), 55–66.
Osae Otopah, F.; Dadzie, P. (2013). Personal information management practices of students and its implications for library services. Aslib Proceedings: NewInformation Perspectives, 65(2), 143-160.
Whittaker, S.; Hirschberg, J. (2001).The character, value, and management of personal paper archives.ACM Transactions on Computer-Human Interaction(TOCHI), 8(2), 150-170.
_||_