بررسی مشکلات زمین شناسی در زون گسله پورکان-وردیج و نحوه برهم کنش آن با ماشین TBM(مطالعه موردی تونل انتقال آب کرج-تهران)
الموضوعات :محسن غلامی 1 , محمدرضا جاری 2 , رسول اجل لوییان 3
1 - کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، موسسه حراء
2 - کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، موسسه حراء
3 - گروه زمین شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: زون شکستگی, زون خرد شده, فشارندگی, تعداد دور کاترهد (RPM), نیروی پیشران, گشتاور, نرخ نفوذ,
ملخص المقالة :
به دلیل اهمیت حفاری تونل در زمین های گسله توسط دستگاه های TBM و وقوع پدیده هایی از قبیل ریزش، فشارندگی و نیز جریان شدید آب به داخل تونل، کنترل حفاری در این مناطق و نیز بررسی ابعاد ناحیه مستعد خطر ضرورت دارد. چنانچه حادثه ای از قبیل گیر کردن دستگاه به هر دلیل باعث توقف در فرایند حفاری تونل گردد، این توقف موجب صرف هزینه های گزاف و نیز از دست دادن زمان برای پروژه خواهد شد. در مسیری از تونل قطعه دوم انتقال آب کرج-تهران، بررسی های میدانی و صحرایی شواهدی را مبنی بر وجود یک گسل رورانده با پهنای خردشدگی زیاد به نام گسل پورکان-وردیج به ثبت رسانیده است. این گسل از لحاظ پارامترهای ژئومکانیکی و نحوه برهم کنش آن با ماشین سپری TBM فعال در تونل، تردید های زیادی از لحاظ وجود خطرات فشارندگی، ریزش و هجوم آب به داخل تونل را ایجاد کرده بود. در این مقاله به وضعیت ساختاری گسل مذکور و محدوده های شکستگی و خردشده در محل تلاقی آن با تونل اشاره شده و در ادامه با بیان برخی از مشکلات تونل سازی در این محدوده، به نحوه عبور از این زون گسله با استناد به پارامترهای حفاری دستگاه TBM از قبیل نیروی پیشران، تعداد دور کاترهد، گشتاور و نرخ نفوذ پرداخته می شود.