شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی مؤثر بر رفتار حرفهای کارکنان (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
الموضوعات : فصلنامه منابع انسانی تحول آفریناکبر اعتباریان خوراسگانی 1 , علی رئیسی نافچی 2 , نرگس سعیدیان خوراسگانی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکتری ، رشته مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت,دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان) ،اصفهان
3 - عضو هیئت علمی،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان،ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, رفتار, رفتار حرفهای, کارکنان فراجا,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: رفتار حرفهای کارکنان در سازمان باعث ارتقاء عملکرد سازمانی میشود. یکی از راههای ایجاد رفتار حرفهای در کارکنان، ارائه آموزشهای مؤثر در راستای اهداف سازمانی است. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) می باشد. روش بررسی: این مطالعه کیفی، از نوع کاربردی می باشد. برای جمعآوری دادهها، از نظرات دو نمونه آماری خبرگان به تعداد 15 نفر استفاده شد. خبرگان به صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه با آنان تاحد اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبههای انجام شده با روش تحلیل مضمون، تحلیل و عوامل موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا شناسایی شدند. برای اولویتبندی این عوامل از تکنیک دیمتل فازی استفاده شد. در این مرحله، 9 نفر از خبرگان در حوزه دانشگاهی و سازمانی، اولویت بندی را انجام دادند. یافتهها: یافته ها نشان داد عوامل آموزشی موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا، نیازمند کسب مهارتهای عملیاتی با 29 مؤلفه، مهارتهای رفتاری با 9 مؤلفه و مهارتهای تخصصی- حرفهای با 29 مؤلفه بود. بررسی نظرات خبرگان نشان داد بعد مهارتهای عملیاتی، بیشترین قدرت تأثیرگذاری را بر مهارتهای رفتاری و مهارتهای تخصصی- حرفهای کارکنان داشته است. نتیجهگیری: از آنجایی که آموزش مهارتهای عملیاتی بر رفتار حرفهای کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است، برنامه های آموزشی در این حیطه باید بیشتر در حوزه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار بگیرد.
_||_