بررسی جامعهشناختی رفتارهای تخریبی (وندالیسم) و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه در دبیرستانهای پسرانه شهر نورآباد لرستان
الموضوعات : علوم اجتماعیمسعود گلچین 1 , علی حیدر حیدری 2
1 - دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی تهران
2 - کارشناس ارشد جامعهشناسی (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: رفتارهای تخریبی, سرمایه اجتماعی در خانواده و سرمایه اجتماعی در مدرسه,
ملخص المقالة :
در این مقاله رفتارهای تخریبی (وندالیسم) و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه با استفاده از نظریههای سرمایة اجتماعی پاملا پکستون، جیمز کلمن، دارلن رایت و کوین فیتزپاتریک و نظریة پیوند اجتماعی هیرشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، روش تحقیق پیمایشی و جمعیت آماری آن شامل 3014 دانشآموز پسر مقطع متوسطه شهر نورآباد (لرستان) مشغول به تحصیل در سال 89 - 1388 بوده است که بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران 340 دانشآموز از دبیرستانهای دوازدهگانه شهر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند. برای سنجش متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از پرسشنامة خود ساخته بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد، با آن که دانشآموزان مورد مطالعه، بیشتر ساکن شهر هستند (6/70%) تا روستا (2/29%)، اکثر پدرانشان، مشاغل یدی و تحصیلاتی تا حد دیپلم دارند، مادران فاقد شغل (خانهدار) و بیسواد هستند و سطح درآمد بیشتر خانوادههای آنها پایین است؛ 1/66% پاسخگویان، طی یکسال گذشته دارای رفتار تخریبی بودهاند؛ که این میزان بیشتر از سطح چنین رفتارهای است که در سالهای اخیر در تحقیقات داخلی مشاهده شده است و در دو شاخص سرمایة اجتماعی خانوادگی و مدرسهای با نسبتی تقریبا برابر حدود 48% پاسخگویان سرمایة اجتماعی خود را زیاد و خیلیزیاد و 30% آنها سرمایه اجتماعی شان را کم و خیلیکم ارزیابی نمودهاند. میزان رابطه رفتار تخریبی با شاخص سرمایه اجتماعی در خانواده با 28/0- و با سرمایه اجتماعی در مدرسه برابر با 298/0- است. در نهایت بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیره، دو مولفه حمایت خانوادگی و مولفه احساس تعلق و دلبستگی به مدرسه 129/0 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. به این ترتیب، میتوان گفت: هر قدر سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه و اکثر مؤلفههای شاخصهای مزبور بالاتر باشد، رفتارهای تخریبی دانش آموزان کمتر خواهد بود.
_||_