طراحی مدل کیفی نقش الگوی مصرف رسانهای بر سبک زندگی خانواده ایرانی
الموضوعات : علوم اجتماعیمرتضی توکلی 1 , محمدرضا رسولی 2
1 - علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - معاون آموزشی دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: رسانه, خانواده, الگوی مصرف, سبکزندگی,
ملخص المقالة :
مقدمه: حضور کیفی رسانهها در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بیش از گذشته میبینیم. تأثیر رسانهها بر واقعیت-های اجتماعی، امری پذیرفته شده است در نتیجه، با توجه به افزایش کمی و تأثیر کیفی رسانهها، شناخت تأثیر مصرف رسانهای بر سبک زندگی، به عنوان یکی از محوریترین مباحث حوزه سبکزندگی، بیش از گذشته اهمیت مییابد. هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل کیفی مؤلفههای الگوی مصرف رسانهای و تأثیر آن بر سبکزندگی خانواده ایرانی میباشد.روش: با توجه به هدف پژوهش نوع تحقیق از نشر هدف توسعهای و روش پژوهش علی است. روش نمونهگیری کیفی در این پیمایش هدفمند میباشد. جهت مطالعه موضوع این پژوهش با استفاده از نظریات مطرح در زمینه سبک زندگی و مصرفرسانهای به مدل ابتدایی از پژوهش دست یافته و پس از بررسی نظریات و ادبیات پژوهش اقدام به مصاحبه با 10 نفر از اساتید و صاحبنظران در زمینه فرهنگ، رسانه و سبکزندگی پرداخته و بعد از تحلیل مصاحبهها به روش کیفی مدل جامع پژوهش بهدست آمد. یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از پژوهش متغیرهای اصلی و فرعی پژوهش مورد بررسی رار گرفتند و از نظر مفهوم و شاخصهای بهدست آمده از مصاحبهها دستهبندی شدند. با توجه به تحلیلهای کیفی صورت گرفته متغیر هویت اجتماعی به شاخص اصلی سبکزندگی و متغیرهای مصرف فرهنگی و هویت فرهنگی نیز به شاخص اصلی الگوی مصرف رسانهای در مدل نهایی اضافه شدند.
_||_