تبیین جایگاه مولفه های خوانایی بر ارتقا حس تعلق به مکان در محیط های شهری (نمونه موردی بلوار کوهسار)
الموضوعات : علوم اجتماعیسارا زهری 1 , مرجان بهاری نژاد 2 , المیرا میرزایی 3 , صدیقه نوری بیتا 4
1 - استادیار، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - مدرس، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - مدرس، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خوانایی, حس تعلق به مکان, محیط های شهری,
ملخص المقالة :
چکیدهایجاد محیط های شهری خوانا یکی از مهمترین مسایلی است، که انسان در طراحی محیط های شهری پیرامون خود با آن رو به رو بوده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان کارایی مولفه های گره، راه، لبه و ... در خیابان های شهری در ارتباط با القای خوانایی به مردم و بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک از این مولفه ها و تحلیل میزان اثرگذاری آن ها بر ارتقا حس تعلق به مکان است. فرضیه این پژوهش اینست که ارتقاء کیفیت خوانایی گامی موثر و کارا در راستای ارتقاء حس تعلق به مکان است. در راستای ارزیابی کارایی مولفه های خوانایی در محیط های شهری، بلوار کوهسار تهران به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار می گیرد. در این پژوهش از روش مطالعات میدانی و تحلیل پرسشنامه استفاده شده است. پس از ارزیابی هریک از مولفه های خوانایی، میزان اثرگذاری هر یک از مولفه ها بر حس تعلق به مکان از طریق تحلیل رگرسیون تعیین می شود، تا شاخص های ارتقاء دهنده حس تعلق به مکان در بلوار کوهسار شناسایی شود. نتایج پژوهش حاکی از آنست که از بین مولفه های خوانایی تنها متغیر های لبه و گره دارای سطح معنا داری کمتر از ۵% هستند و تاثیر مثبتی بر ارتقای حس تعلق به مکان در بلوار کوهسار دارند. پس حس تعلق به مکان با یک معادله خطی به لبه و گره وابسته است. بررسی رابطه دو به دو مولفه های خوانایی با حس به مکان نشان می دهد که مولفه های گره)با ضریب همبستگی ۶۹۷ ،)لبه)با ضریب همبستگی۳۴۹ )%و راه) با ضریب همبستگی پیرسون معادل ۲۶۰ )%با حس تعلق به مکان به صورت دو به دو رابطه مستقیم دارند. مولفه نشانه با ضریب همبستگی ۱۱۳%رابطه ضعیفی با حس تعلق به مکان دارد. اما میان متغیر حوزه و حس تعلق به مکان هیچ ارتباطی وجود ندارد.
_||_