طراحی و اعتبار بخشی الگوی مدیریت غیر متمرکز در مدارس متوسطه
مجتبی ابراهیمی
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
)
نادر سلیمانی
2
(
دانشیار و مدیر گروه رشته مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
)
حمید شفیع زاده
3
(
.
)
الکلمات المفتاحية: اعتبار سنجی, مدرسه, نظام آموززش و پرورش, غیر متمرکز, مدیریت غیر متمرکز,
ملخص المقالة :
در نظام برنامه ریزی درسی متمرکز، معمولاً برنامۀ درسی را نهاد مرکزی تهیه می کند و مناطق و مدارس به اجرای وفادارنۀ آن ملزم می باشند. و تمامی اختیارات به سطوح پایین تر واگذار می شود و هر یک از واحدها آزادی و اختیار عمل دارند. در این تحقیق هدف بررسی طراحی و اعتبار بخشی الگوی مدیریت غیر متمرکز در مدارس متوسطه می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده می شود. در آمار توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی (میانگین، میانه، نما) و شاخص های پراکندگی (انحراف معیار و واریانس) محاسبه گردیده و جداول و نمودارهای مربوطه ترسیم می گردد و نیز شاخص های دموگرافیک (سن، تحصیلات، جنسیت) بررسی می شود و برای بررسی سؤال های پژوهش ابتدا آزمون کلموگروف-اسمیرنف (نرمال بودن) انجام می شود و در صورتی که داده ها نرمال (پارامتریک) بود از آزمون T تک نمونه و اگر داده ها ناپارامتریک (غیرنرمال) بود از روش های آماری دو جمله ای با استفاده از نرم افزار 24 SPSS انجام می گیرد. . نتایج حاصله از مقاله اشاره به این دارد که مدیریت مدرسه محوری می تواند ابزاری اثر بخش بر فائق آمدن بر نارسایتهای مدرسه و تغییر و تحول در امر یاددهی و یادگیری باشد. کاربست با استقرار مدل مدیریت مدرسه محوری، و توزیع امر تصمیم گیری و اختیارات گروهی و مشارکتی از این طریق یکی از سفارشات دین اسلام است که عملاً می توان آنرا در مدارس جامعه عملیاتی نمود.
_||_