شهر خلاق و نقش آن در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)
الموضوعات :میترا رفاهی دهر 1 , مجید شمس 2
1 - دانشجوی دکتری جغرافیاوبرنامه ریزی شهری، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی ،ملایر ، ایران
2 - استاد گروه جغرافیا، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی،ملایر، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه گردشگری, شهر همدان, شهر خلاق, آینده گردشگری,
ملخص المقالة :
مقدمه: با توجه به موضوع مورد پژوهش که شهر خلاق و نقش آن در توسعه گردشگری شهر همدان است، هدف این پژوهش، بررسی شاخص های شهر خلاق در وضعیت کنونی گردشگری و آینده گردشگری در شهر همدان می باشد.هدف: هدف این پژوهش، بررسی شاخص های شهر خلاق در وضعیت کنونی گردشگری و آینده گردشگری در شهر همدان می باشد.روششناسی پژوهش: در این پژوهش ابتدا مهم ترین شاخص های موثر در ایجاد شهر خلاق به منظور جذب گردشگر از طریق مطالعه سوابق در این زمینه، نمونه های اجرا شده، نیازها و ترجیحات گروه استفاده کننده تعیین شده و سپس مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند و بهترین ایده های قابل تعمیم در شرایط تحقیق تعیین می شوند. نوع پژوهش با توجه به ماهیت کاربردی و براساس روش تحلیلی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان شهری و متخصصین گردشگری شهر همدان، گردشگران و مردم شهر همدان تشکیل داده اند.قلمرو جغرافیایی پژوهش: این پژوهش بر روی شهر همدان و شاخص های خلاق آن در زمان حال صورت گرفته است.یافتهها: یافته های تحقیق نشان می دهد همدان با توجه به شاخص های یونسکو و سازمانهای بین المللی و تحلیل دیدگاه های متخصصان می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری خلاق مطرح گردد. با بررسی تواناییها و محدودیتهای کشور در حوزه ی گردشگری و با توجه به روند تکامل گردشگری و بخش هایی از گردشگران بین المللی که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی برای ما مطلوب و سودآور محسوب می شوند، در حال حاضر می توان، گردشگری فرهنگی خلاق را مطلوبترین نوع گردشگری و گردشگران خلاق را بازار هدف مناسبی برای کشور به شمارآورد.نتایج: نتایج نشان داد شاخص های مشارکت بانوان در فعالیت های اجتماعی بافت تاریخی شهر همدان، اهمیت مراکز خدماتی دانـش بنیـان، حوادث، رویدادها، وقایع تاریخی شهرهمدان، لزوم استفاده از فناوری های نـوین و دانش بنیان و حمایت از کارآفرینان شهری و مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی از مهم ترین شاخص ها در تحقق پذیری رویکرد شهر خلاق در بافـت تـاریخی شهر همدان می باشند.
امانپور، سعید؛ ملکی، سعید و عبیات، ماجده. (1400). تحلیلی بر رویکرد شهر خالق با تأکید بر توسعه پایدار شهری (موردپژوهشی: شهر اهواز). فصلنامه علمی تخصصی مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری، 4(2)، 14-1.
زاهدی، اکبری؛ نعمت الله، عمادزاده؛ خوش اخلاق، رحمان، رنجبریان. (1397). شناسایی مؤلفههای مؤثر در تقاضا برای سفر به مقاصد گردشگریِ فرهنگیتاریخی (نمونهپژوهی: اصفهان). اقتصاد شهری، 3(1)، 42-25.
باغبان، عاطفه، و محمدی، سمیه. (1395). ارزیابی گردشگری خلاق از نگاه گردشگران و تاثیر ان بر رضایت از سفر (مطالعه موردی: شهر اصفهان). کارشناسی ارشد، اصفهان، ایران.
بذرافشان، جواد و بامری، علی. (1397). بررسی وتحلیل وضعیت گردشگری خلاق درشهر زاهدان. فصلنامه برنامه¬ریزی منطقه-ای، 8(31): 180-167.
بسته نگار، مهرنوش. (1395). نماد رنگ در برند گردشگری خلاق شهرهای ایران. هنر و تمدن شرق،11، 28-21.
پناهی، علی و پورمقدم، مجید. (1398). ارزیابی توان گردشگری کلانشهر تبریز در ایجاد شهر خلاق. فصلنامه علمی تخصصی پژوهشهای گردشگری و توسعه پایدار، 4(7)، 70-55.
رحیمی، محمد و پازند، فاطمه. (1395). الگوی گردشگری خلاق شهری در ایران با استفاده از مدل تحلیلی سلسله مراتبی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(3)، 124-97.
سپهرنیا، رزیتا. (1394). نگرش خلاق به صنعت گردشگری در ارتقا سرمایه فرهنگی در ایران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، 4(4)، 71-51.
شفیعی، زاهد و فرخیان فیروزه، میرقدر. (2014). اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی با رویکرد توسعه گردشگری. جغرافیا، 43(12)، 278-251.
قربانی صابر، فاطمه و شمس، مجید. (1399). توسعه گردشگری با تاکید بر فرهنگ و هنر (به عنوان شاخص¬های شهر خلاق، مورد همدان). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 9(35)، 32-17.
کیانی سلیمی؛ صدیقه و بسحاق، محمدرضا. (1396). شناسایی اثرات گردشگری و نقش آن در توسعه شهری کاشان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهری، 25، 44- 31.
محمدی، علی؛ مهایرر، معصومه و باباخوانی فرد، محمدصادق. (1395). ارائه چارچوبی برای ارزیابی محصولات گردشگری خلاق با استفاده از کارت امتیازی متوازن. گردشگري و توسعه، 5(6)، 42-24.
مطلبیان، خسرو؛ رحمانی، بیژن و شمس، مجید. (1399). چالش¬های شهر خلاق از منظر سیاستگذاری و برنامهریزی شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش¬های نو در جغرافیای انسانی، 12(3)، 364-337.
موذنی، احمد و علیزاده اقدم، محمدباقر. (1389). بررسی کیفیت زندگی شهری: مدلی برای سنجش و رتبه بندی استانهای ایران با استفاده از تحلیل خوشه¬ای. مجله جامعه شناسی ایران، 13(3)، 174-149.
رحیمی فرد، قاسم؛ قربانی، رسول؛ بابایی اقدم، فریدون و حیدری چیانه، رحیم. (1400). ارزیابی شاخص¬های شهر خلاق در ایجاد گردشگری خلاق شهری (مطالعه موردی: خوی)،https://civilica.com/doc/1534226.
گودرزی، مجید و آلبوبالدی، ابتسام. (1399). بررسی و ارزیابی بسترهای توسعه گردشگری خلاق در شهر اهواز با استفاده از مدل SWOT، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران، تهران،https://civilica.com/doc/1028425.
Li, P. Q., & Kovacs, J. F. (2022). Creative tourism and creative spaces in China. Leisure Studies, 41(2), 180-197.
Leeb Heeseok, leea Jongwon .(2015) . Deriving Strategic Priority of Policies for Creative Tourism Industry in Korea using AHP، Procedia Computer Science، Pages 479-484.
B.D، S.، Miller، G.، (2018). Creative city strategies on the municipal agenda in New York، City، Culture and Society، pp 1-12.
Tan S. K., Luh D. B., & Kung S. F. (2014). A taxonomy of creative tourists in creative tourism. Tourism Management, 42, 248-259.
Tan S.K., Kung S. F., & Luh D. B. (2013). A Model of Creative Experience in Creative Tourism. Annals of Tourism Research, 41, 153-174.
Tang, Z. (2014). Focus on Cultural Creative Tourism Based on SWOT Analysis: a Case of Heilongjiang Province, China. International Journal of Applied Environmental Sciences, 9(4), 1645-1652.
Sasaki, M. (2010). Urban regeneration through cultural creativity and social inclusion: Rethinking creative city theory through a Japanese case study. Cities, 27, 53-59.
Richards, G. (2012). Retrieved Febrary 15، 2014، from https://www.academia.edu/2198992/ Tourism_Creativity_and_the_Creative_Industries.
Richards, G., & Wilson, J. (2006). Retrieved febrary 10، 2014، from https: //www. academia.edu/3622568/The_creative_turn_in_regeneration_creative_spaces_spectac les_and_tourism_in_cities;
Richards, G., & Wilson, J. (2006). The Creative Turn in Regeneration: Creative Spaces، Spectacles and Tourism in Cities.
UNESCO. (2019). UNESCO Creative Cities Network, Retrieved Octobr 7, 2020, from https://en.unesco.org/creative-cities/sites/creative cities/files/doc.1-faqs.pdf.