فراتحلیل مهم ترین عوامل حس مکان در فضاهای عمومی و مجازی( مطالعه موردی: فضای عمومی مرکز شهر رشت)
الموضوعات :حسین رضا کشاورز قدیمی 1 , منوچهر طبیبیان 2 , مریم معینی فر 3
1 - دانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - دکترای شهرسازی، استاد گروه شهرسازی، دانشکده شهرسازی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - استادیار شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: فضای مجازی, حس مکان, فضای عمومی, حس مکان مجازی, فراترکیب کیفی,
ملخص المقالة :
مقدمه: حس مکان مفهومی است که از هر دو بعد فیزیکی و روانی به پیوند فرد با مکان منجر می شود و دلبستگی به مکان را در وی ایجاد می نماید. به این ترتیب انسان خود را جزئی از مکان دانسته و در نتیجه مکان برای او مهم و قابل احترام می شود. یکی از مهم ترین موضوعاتی که سبب حضور در یک فضای عمومی می گردد "حس مکان" است. اکنون جهان تجربه شگفتی از رشد رسانه های مجازی را شاهد است که روی ابعاد متنوعی از زندگی بشر تاثیرگذار می باشد، از جمله موضوع دلبستگی و حس مکان.هدف: این پژوهش با هدف تحلیل حس مکان در فضای عمومی و مجازی در جستجوی یافتن یک چارچوب نظری مدون می باشد تا به وسیله آن هم به برنامه ریزان شهری و هم فعالان عرصه مجازی کمک نموده تا در ارتقای حس مکان موفق تر عمل نمایند.روششناسی تحقیق: پژوهش بر مبنای فراترکیب کیفی بوده و مقالات منتخب با استفاده از روش سندلوسکی و بارسو تحلیل می گردد. انتخاب مقالات بر اساس ارزیابی از طریق برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی (CASP) صورت گرفته است.قلمرو جغرافیایی پژوهش: مهم ترین فضای عمومی شهر رشت که در بافت مرکزی آن قرار دارد به عنوان نمونه موردی پژوهش انتخاب شده است. این منطقه دارای کاربری های واجد ارزش میراثی بوده و از این رو بافت ارزشمند تاریخی شهر رشت نیز می باشد. بافت مذکور علاوه بر این که واجد ارزش های نادر زیبایی شناختی و مهمترین مکان ایجاد و تداوم خاطرات جمعی و هویت بخشی شهر می باشد به عنوان قطب مهم فعالیت های تجاری، فرهنگی و تفریحی شهر نیز شناخته می شود.یافته ها: پرداختن به موضوع حس مکان در ارتباط با رسانه های مجازی و هویت اجتماعی در این رسانه ها موضوع جدیدی بوده و از روش مورد استفاده در این پژوهش برای به دست آوردن مهم ترین مولفه ها و شاخص های موضوع تحقیق نیز، پیشتر در مقاله ای استفاده نشده است. یافته ها نشان می دهد موضوع حس مکان در فضای مجازی به رسمیت شناخته شده و اشتراک زیادی با شاخص های گفته شده در بخش فضاهای عمومی دارد.نتایج: تحقیق حاضر در نهایت منجر به تبیین مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر حس مکان در فضاهای عمومی و مجازی گردید که در بخش فضای عمومی شامل: ابعاد کالبدی، عملکردی، معنا، هنر و زیبایی، زیست محیطی و مردم واری و در بخش مجازی شامل: دو بعد فیزیکی و غیرفیزیکی می باشد.
براتی، ناصر و شکری، وحید. (1390). عرصه جمعی نوظهور. منظر، 17، 95-92.
بلیکی، نورمن. (1396). طراحی پژوهشهای اجتماعی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
بهزادفر، مصطفی. (1392). جزوه درس طراحی شهری. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
ﭘﺮﺗﻮی، پروین. (1392). ﭘﺪﻳﺪار ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻜﺎن، ﭼﺎپ دوم، ﺗﻬﺮان: ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺘﺎن ﻫﻨﺮ.
پورحیدر شیرازی، فرزانه. (1394). ارتقاء سرزندگی و حس تعلق به مکان در فضاهای شهری (مطالعه موردی : منطقه 5 شهر اصفهان). اولین کنفرانس سالانه پژوهشهای معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، ایران، یزد.
پیکانی، امید؛ باور، سیروس و تیزقلم زنوزی، سعید. (1398). مکان و فضاهای عمومی در محیطهای شهری با رویکرد روانشناسی محیطی. معماری شناسی، 2(12)، 11-1.
تنکابنی، بهاران؛ شهابیان، پویان و مدیری، آتوسا. (1396). ﺑﺎزﺷﻨﺎﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮات و ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﻬﺮی ﺗﻬﺮان اﻣﺮوز. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮهنگی، 6(4)، 24-1.
حبیب، فرح و دانش پایه، نسار. (1396). معیارهای اصلی شکلگیری حس مکان در پهنههای توسعه جدید شهری، مطالعه موردی: منطقه 22 و 4 شهرداری تهران. مطالعات شهری، 25، 30-17.
حسین زاده، فاطمه؛ کریمی آذری، امیررضا و صفری، حسین. (1402). اثرسنجی قابلیتهای کالبدی- فضایی مکان توانبخشی در تامین نیازهای شهروندان ناتوان. مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 18(2) (پیاپی 63)، 188-173.
دهخدا، علی اکبر. (1341). لغتنامه دهخدا. جلد 13. چاپ اول، تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (ناشر اصلی)، مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه اصفهان (ناشر دیجیتالی).
دویران، اسماعیل وکریمینژاد، ملیحه. (1393). هویت و حس تعلق مکانی درفضاهای عمومی جدیدالاحداث شهر. هویت شهر، 18(8)، 81-93.
رحیمی, روح الله؛ انصاری، مجتبی؛ بمانیان، محمدرضا و مهدوی نژاد، محمدجواد. (1399). رابطه حس تعلق به مکان و مشارکت در ارتقای سرمایه اجتماعی سکونتگاههای غیر رسمی (مطالعه موردی: ترکمحله شهر ساری). معماری و شهرسازی پایدار، 8(1)، 29-15.
رحیمی، روح اله؛ انصاری، مجتبی؛ بمانیان، محمدرضا و مهدوی نژاد، محمدجواد. (1399). ارزیابی تأثیر مؤلفههای کالبدی بر حس دلبستگی به مکان در فضاهای جمعی مجتمعهای مسکونی منتخب تهران. باغ نظر، 17(83)، 30-15.
رفیعیان، محسن؛ رفیعیان، مجتبی و بمانیان، محمدرضا. (1398). تحلیلی بر ادراک "کیفیت معنای مکان" با تأکید بر مکانهای عمومی شهر یزد. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 51(2)، 428-411.
شارعپور، محمود؛ تولایی، نوین و اسلامی، اصلی. (1398). ارزیابی مطلوبیت فضاهای عمومی شهری از دیدگاه جوانان (مورد مطالعه: شهر قائمشهر). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 14(3)، 621-605.
ﺷﺎﻫﭽﺮاﻏﻲ، آزاده و ﺑﻨﺪرآﺑﺎد، علیرضا. (1394). ﻣﺤﺎط در ﻣﺤﻴﻂ: ﻛﺎرﺑﺮد روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺤﻴﻄﻲ در ﻣﻌﻤﺎری و ﺷﻬﺮﺳﺎزی. ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ.
شرقی، علی؛ مهدینژاد، جمالالدین و ندومی، راحلیل. (1398). ﺣﺲ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﻜﺎن و ﻣﻄﺎﻟﻌه ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ آن در ﻣﻜﺎنﻫﺎی واﻗﻌﻲ و ﻣﺠﺎزی. رﺳﺎﻧﻪ و ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، 9(1)، 177-157.
صادقی گرمارودی، محدثه و پوردهقان، حافظه. (1398). مولفههای شکل دهنده حس مکان از دیدگاه نظری پدیدارشناسی در معماری (نمونه موردی: مسجد جامع قزوین). ششمین کنگره ملی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران.
ضابطیان، الهام و خیرالدین، رضا. (1398). سطوح حس مکان در فضاهای شهری، (نمونه موردی : میدان امام خمینی و امام حسین شهر تهران). دانش شهرسازی، 2(2)، 63-46.
طاهرطلوع دل، محمد صادق؛ مهدی نژاد، جمال الدین و سادات، سیده اشرف. (1399). تاثیر مؤلفههای معنایی، رفتاری و کالبدی حس مکان در رضایتمندی سکونتی. معماری شهری پایدار، 8(1)، 182-165.
عادلی، زینب؛ رفیعیان، مجتبی و ایمانی جاجرمی، حسین؛ (1398). تدوین چارچوب نظری معرفت شناسی مکان در مطالعات میان رشتهای. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 51(4)، 929-911.
فلاحت، محمد صادق. (1385). مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن. هنرهای زیبا، 26، 66-57.
کاوشنیا، حامد؛ بندرآباد، علیرضا و مدیری، آتوسا. (1396). مولفهها و شاخصهای شکلگیری مکان به عرصه های شهری از منظر نظریه انتقادی. مدیریت شهری، 49، 170-151.
کریمی پاشاکی، سجاد و پیشگاهیفرد، زهرا. (1393). چشمانداز جغرافیایی درتحلیل کارکرد فضای سایبر. فضای جغرافیایی. ۴(۴۷)، 256-233.
لطفی، صدیقه؛ بردی آنامرادنژاد، رحیم و واحدی، حیدر (1394). ارزیابی مؤلفههای کالبدی فضاهای عمومی و تأثیر آن در احساس امنیت اجتماعی شهروندان بابلسر. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 4(9)، 152-131.
محمدی، حمید و قربی، میترا. (1399). بررسی حس تعلق در پهنههای تاریخی با تأکید بر متغییرهایی کالبدی و محیطی (مطالعه موردی: پهنههای ارگ-گنجعلیخان، مظفری و قلعه محمود شهر کرمان). مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 15(2) (51)، 352-333.
مهوری، پریسا؛ قلعه نویی، محمود و مختارزاده، صفورا. (1399). سنجش کیفیت فضای شهری بر اساس معیارهای مکان سازی با تأکید بر کیفیت دسترسی، مطالعه موردی: میدان عتیق اصفهان. مطالعات شهری، 35، 60-47.
نقیزاده، محمد. (1386). ادراک زیبایی و هویت شهر در پرتو تفکر اسلامی. معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان: اصفهان.
نونژاد، نرگس؛ ناظمی، الهام و صابری، حمید. (1399). ارزیابی و سنجش میزان اثرگذاری استفاده از فضای مجازی بر شاخصهای معنای مکان در فضاهای شهری. اطلاعات جغرافیایی، 29(116)، 43-27.
نیک روش، ریحانه و قاسمی سیچانی، مریم. (1393). بازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدار شناختی نوربرگ شولتز. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 25، 172-145.
نئومن، لارنس. (1392). روشهای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی (جلد 1). ترجمه ابوالحسن فقیهی و عسل آغاز، چاپ سوم، انجمن علوم مدیریت ایران، ترمه. تهران.
Abdel-Aziz, A.A., Abdel-Salam, H., & El-Sayad, Z. (2016). The role of ICTs in creating the new social public place of the digital era. Alexander Engineering Journal, 55, 487–493.
https://www.terrain.org/ecomedia/docs/VirtualSenseofPlace_SimmonsBBuntin_May2009.pdf.
Berki, E., & Jäkälä, M. (2011). Cyber-Identities and Social Life in Cyberspace. Source Title: Virtual Communities: Concepts, Methodologies, Tools and Applications.
Dameria, C.H., Akbar, A., & Natalivan Indradjati, P. (2018). Whose Sense of Place? Re-thinking Place Concept and Urban Heritage Conservation in Social Media Era. The 4th Plano Cosmo International Conference, IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science 158 (2018) 012010.
Escalera-Reyes, J. (2020). Place Attachment, Feeling of Belonging and Collective Identity in Socio-Ecological Systems: Study Case of Pegalajar (Andalusia-Spain). Sustainability, 12: 3388. Franklin Brantly, A. )2019(. From Cyberspace to Independence Square: Understanding the Impact of Social Media on Physical Protest Mobilization during Ukraine’s Euromaidan Revolution. Journal of information technology & politics, 16(4), 360-378.
Georgiou, M. (2010). Media and the city: Making sense of place. International Journal of Media and Cultural Politics, 6(3), 343-350.
Gussow, A. (1972). A Sense of Place: The Artist and the American Land, 1st Edition, Washington D.C.: Island Press.
Haghparast, F., Asefi, M., & Elnaz Abizadeh, E. (2019). Effect of the Place Identity Components on Place Attachment; Study of the Tabriz Historic Bazaar. Geographical Researches, 34(3), 303-312.
Hashemnezhad, H., Heidari, A. A., & Mohammad Hoseini, P. (2013). Sense of Place and Place Attachment. International Journal of Architecture and Urban Development, 3(1), 5-12.
Hosseinzadeh, F., karimiazeri, A. R., & Safari, H., (2023). Evaluation of the physical-spatial capabilities of the rehabilitation place in meeting the needs of disabled citizens. Studies of Human Settlement Planning, 18(2), 173-188.
Jorgensen, B., & Stedman, R. (2006). A Comparative Analysis of Predictors of Sense of Place Dimensions: Attachment to, Dependence on, and Identification with Lakeshore Properties. Journal of environmental management, 79. 316-27.
Ketter, E., Avraham, E., (2012). The social revolution of place marketing: The growing power of users in social media campaigns. Place Branding and Public Diplomacy, 8(4), 285–294.
Maher Mafoz, A. S. (2019). The impact of open spaces in the social life; the case of Jeddah, Saudi Arabia. Dr. Arc. Maria Pilar Garcia-Almirall, Ph.D. thesis, Doctoral program in Urban and Architectural Management and Valuation, Department of Architectural Technology (TA), Universidad Politécnica de Cataluña, UPC, Barcelona – España.
Mohammadi, H., & Ghorbi, M., (2020). Assessments of sense of belong in a historic area with emphasis on environmental and physical variables (Case study: Arg- Ganjalikhan, Mozafari and Ghaleh Mahmood’s areas in Kerman city). Studies of Human settlement planning, 15(2), 333-352.
Peng, J., Strijker, D., & Wu, Q. (2020). Place Identity: How Far Have We Come in Exploring Its Meanings? Frontiers in Psychology, 11:294.
Polat, S., & Dostoglu, N. (2016). Measuring place identity in public open spaces. Urban Design and Planning, Proceedings of the Institution of Civil Engineers.
Rajala, K., G. Sorice, M., & A. Thomas, V. (2020). The meaning(s) of place: Identifying the structure of sense of place across a social–ecological landscape. People and Nature, 2, 718–733.
Relph, E. (2008). Spirit of Place and Sense of Place in Virtual Realities. Techne: Research in Philosophy and Technology, 10(3), 17-25.
Scannell, L., & Gifford, R. (2010). Defining place attachment: A tripartite organizing framework. Journal of Environmental Psychology, 30, 1–10. Seamon, D. (2018). Life takes place: Phenomenology, lifeworlds, and place-making. London: Routledge.
Seamon, D. (2021). Sense of Place. International Encyclopedia of Geography: People, the Earth, Environment, and Technology, Douglas Richardson, Editor-in-Chief. NY: Wiley. Available at: https://www.academia.edu/43525088/Sense_of_Place_encyclopedia_entry_2021. Accessed in: 4/25/2021.
Shamai, Sh. (1991). Sense of Place: An Empirical Measurement. Geoforum, 22(3), 347-358.
Spagnolli, A., & Gamberini, L. (2005). A Place for Presence. Understanding the Human Involvement in Mediated Interactive Environments. PsychNology Journal, 3(1), 6–15.
Steele, F. 1981. The Sense of Place. Massachusetts. CBI Publishing Company.
Tawil-Souri, H. (2012). It's still about the power of place. Middle East Journal of Culture and Communication, 5(1), 86-95.
Ujang, N., & Zakariya, Kh. (2015). The Notion of Place, Place Meaning and Identity in Urban Regeneration. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 170 (27), 709-717.
_||_