بررسی طرحواره های تصویری حسد و حسرت در بوستان سعدی
الموضوعات :
مستوره دادورکاشانی
1
,
سید حامد موسوی جروکانی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
تاريخ الإرسال : 05 الثلاثاء , شعبان, 1443
تاريخ التأكيد : 20 الأحد , ذو القعدة, 1443
تاريخ الإصدار : 28 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1444
الکلمات المفتاحية:
حسرت,
بوستان سعدی,
حسد,
زبانشناسی شناختی,
طرحوارة تصویری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر پس از ارائة بحث های نظری در خصوص طرحواره های تصویری ـ که در حوزة معناشناسی شناختی طرح می شود ـ در پی یافتن پاسخ برای این پرسش است اصلی است که اولا سعدی از کدام طرحواره های تصویری در تبیین دو مقولة حسد و حسرت بهره جسته؛ ثانیا هدف وی از به کارگیری طرحواره های تصویری برای این دو رذیلة اخلاقی چیست؟ این نوع بررسی نشان داد که شیخ شیراز در بوستان خویش، این دو صفت ناپسند اخلاقی را ذیل دو طرحوارة حجمی و غیر حجمی و بعضا ترکیبی از طرحواره ها استفاده کرده است. بر این اساس، خصلت ناپسند حسد، موجب آفات و آثار منفی فراوانی برای شخص حسود می گردد که یکی از آن ها حسرت است. به همین دلیل است که در این پژوهش، روی این دو مقوله تأکید شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سعدی برای حسد، از دو طرحوارة قدرتی و حجمی استفاده کرده . اما حسرت، در همه جای بوستان دارای طرحوارة حجمی است. از نمودارهای آماری این مقاله، چنین برمی آید که بسامد طرحواره های حسرت از حسد بیشتر است. بنابراین سعدی بیش از این که بر قدرت حسد تأکید داشته باشد، به نتیجة آن؛ یعنی حسرت، توجه دارد. پس آدمی باید از حسد دوری کند تا گرفتار نتایج آن نشود. به عبارت دیگر، سعدی ضرورت دوری از حسد را با بیان نتایج ناگزیر آن تبیین می کند. روش پژوهش، تحلیلی ـ توصیفی است. لازم به ذکر است که با این رویکرد خاص در خصوص بوستان، پژوهشی صورت نگرفته است.
المصادر:
قرآن کریم.
لیکاف، جرج؛ جانسون، مارک. (1397). استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم. ترجمة جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه.
جانسون، مارک (1396). بدن در ذهن (مبنای جسمانی معنا، تخیل و استدلال). ترجمة جهانشاه میرزابیگی. تهران: آگاه.
دبیر مقدم، محمد (1390). زبانشناسی نظری. ویراست دوم. تهران: سمت.
سعدی، شیخ مصلح الدین. (1396). بوستان سعدی(سعدی نامه). تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی. تهران: خوارزمی.
صفوی، کورش (1396). استعاره. تهران: علمی.
صفوی، کورش (1379). معنیشناسی. تهران: مهر.
صفوی، کورش (1384). فرهنگ توصیفی معنیشناسی. تهران: فرهنگ معاصر.
فتوحی، محمود (1390). سبک شناسی: نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن.
قائمینیا، علیرضا (1390). «معناشناسی شناختی قرآن» چاپاول. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه ط. جلد27. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
یونگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت (1397). زندگی خود را دوباره بیافرینید. ترجمة حسن حمیدپور و الناز پیرمرادی، تهران: نشر ارجمند.
Yu,N. The contemporary theory of metaphor: A perspective from Chinese. Amsterdam: J. Benjamins Pub. Co. 1998.
ب) مقالات:
بیابانی، احمدرضا؛ طالبیان، یحیی (1391). «بررسی استعاره جهت گیرانه و طرحوارههای تصویری در شعر شاملو». پژوهشنامه نقد ادبی. دوره 1. شماره 1. صص 99-126.
حاجی رجبی، نفیسه؛ عبدالهی، حسن؛ نوروزی، علی (1399). «طرحوارههای تصویری قدرتی و جهتی در حبسیههای محمد جواد جزایری». زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، پیاپی 22. صص 17-32.
خانی، حسن (1386). «حسد از دیدگاه قران و روانشناسی». مجله بشارت، دو ماهنامة بشارت، پیاپی 60، صص 13.
صفوی، کوروش (1382). «بحثی دربارة طرحوارههای تصویری از منظر معنی شناختی». نشریة نامة فرهنگستان. دورة شش. شمارة یک (پیاپی 21). صص 85 –
گلفام، ارسلان؛ یوسفیراد، فاطمه (1381). «زبانشناسی شناختی و استعاره». نشریه تازههای علومشناختی، دوره چهار، شماره سه، پیاپی 15، صص 59-64.
محمدی آسیابادی، علی؛ صادقی، اسماعیل؛ طاهری، معصومه (1391). «طرحوارههای حجمی و کاربرد آن در زبان عرفانی میبدی». پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا). سال ششم. شماره 2. صص 141-162.
معروف، یحیی؛ جلالی نژاد، مریم (1399). «بررسی طرحوارههای تصویری در مطریات عدنان الصائغ با تاکید بر نظریة مارک جانسون». پژوهشهای بین رشتهای ادبی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات ادبی، دو فصلنامة علمی، سال دوم، دورة دوم، شمارة چهار، پیاپی 4، صص 322-345.
_||_