تحلیل آموزههای تعلیمی در بررسی بینامتنی دو اثر (پروین اعتصامی و انوری)
الموضوعات :
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: پروین اعتصامی, بینامتنیت, آموزههای تعلیمی, انوری,
ملخص المقالة :
امروزه بینامتنیت اصطلاحی رایج در نظریههای ادبی و زبانشناسی است. بینامتنیت بر این اصل مبتنی است که هیچ اثری مستقل و خود ساخته مؤلف نیست بلکه از متون گذشته و از اندیشه فراروی ادبیات بهره برده است. بینامتنیت رابطه یک متن با سایر متون را بررسی میکند. هدف این مقاله آن است که با استفاده از این نظریه آموزههای اخلاقی و اجتماعی پروین اعتصامی و انوری را ارزیابی کند. برای نیل به این هدف قطعه اشک یتیم از پروین اعتصامی با قطعه والی شهر ما گدایی بی حیاست از انوری بررسی و تجزیه و تحلیل شده است و تشابه و افتراق آن نمایانده شده است.
- احمدی، بابک. (1380). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
2- اعتصامی، پروین. (1379). دیوان پروین اعتصامی. تهران: انتشارات نهال نویدان.
3- آلن، گراهام. (1392). بینامتنیت. تهران: نشر مرکز.
4- انوری، محمد.(1384). مفلس کیمیافروش، نقد و تحلیل شعر انوری. محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: نشر سخن.
5- رنجبر، جواد؛ عربی، سجاد. (1390). بینامتنی اشعار بارودی با شعر جاهلی، فصل نامه علم. پژوهشی نقد ادب معاصر عربی، سال دوم، شماره اول، ص.ص. 118-89.
6- شریعت، محمد جواد. (1370). یاد نامه پروین اعتصامی. به کوششعلی دهباشی. تهران: نشر دنیای مادر.
7- شمیسا، سیروس. (1378). نقد ادبی. تهران: انتشارات فردوس.
8- مشرف، مریم. (1390). مفهوم تجدد و رویکرد و نئوکلاسیک در دیوان پروین اعتصامی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره11 ، ص.ص. 152-135.
9- مکاریک، ایرناریما. (1383). دانشنامههای نظریههای ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: نشر مرکز.
10- نامورمطلق، بهمن. (1386). مطالعات ارجاعات درون متنی در مثنوی. با رویکرد بینامتنی پژوهشنامه علوم انسانی. شماره 54 ، ص.ص. 442-429 .
11- یلمهها، احمدرضا. (1390). بررسی تطبیقی اشعار تعلیمی فردوسی و حافظ، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، سال سوم، شماره 11، ص.ص. 175-153.
12- یوسفی، غلامحسین. (1369). چشمه روشن. تهران: انتشارات علمی.
_||_