بررسی نظرها و آرای خواجه نصیر طوسی دربارة تعلیم و تربیت انسان و نظام ارزشی حاکم بر آن
الموضوعات :
1 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
الکلمات المفتاحية: تعلیم و تربیت, نظام ارزشی, خواجه نصیر طوسی, آرا و نظرها,
ملخص المقالة :
خواجه نصیرالدین طوسی در ضمن پرداختن به حکمت و علوم طبیعی، در کتاب اخلاق ناصری به سیاست مُدُن و تدبیر منزل توجه خاصی داشته و در اثنای مباحث خود به نظام ارزشی حاکم بر فرایند تعلیم و تربیت انسانی، توجه ویژه ای نموده است. نظام ارزشی در نگاه او از یک سو بر مباحث فطری و سرشتی انسان مبتنی است و از سوی دیگر جامعه و آموزه های آن را در سمت و سو دادن به این نظام حاکم، مؤثر میداند، از طرف دیگر خواجه نصیر تأثیرات غیبی و آموزه های معنوی و عنایات الهی را در تثبیت نظام ارزشی مذکور و هدایت انسان در مسیر ارزشها مهم و مؤثر می داند.او معتقد است انسان از بدو کودکی، هم آمادگی پذیرش نظام ارزشی را دارد و هم اگر خوب هدایت نشود ضد ارزشها می تواند در سرشت او مؤکد شود؛ همچنین جامعه و خانواده در حفاظت او از افتادن به دام ضد ارزشها نقش حیاتی دارند.در این مقاله از جهات مختلف به بررسی آرای خواجه نصیر دربارۀ نظام ارزشی حاکم بر فرایند تعلیم و تربیت پرداخته خواهد شد.
1- پارسا، محمد.(1372).روانشناسی رشد، تهران: بعثت.
2- پیاژه و سیمون.(1369).روانشناسی کودک و اصول تربیتی جوانان، ترجمة عنایتالله شکیباپور، تهران: نیما.
3- خواجه نصیر طوسی.(1373).اخلاق ناصری، تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، تهران: خوارزمی.
4- رمضانی، خسرو.(1379).روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات فاطمیه.
5- شریعتمداری، علی.(1369). اصول و فلسفة تعلیم و تربیت، تهران: امیرکبیر.
6- ------------ .(1367).روانشناسی تربیتی، تهران: امیرکبیر.
7- لطف آبادی، حسین.(1384).روانشناسی تربیتی، تهران: سمت.
8- مک دانلد،فردریک.(1366).روانشناسی تربیتی، ترجمة زهره سرمد، تهران: دانشگاه تهران.
9- منصور، محمود.(1356).روانشناسی ژنتیک، تهران: شرکت سهامی چهر.
References:
1- Parsa, Mohammad, 1372, Psychology of Growth, Tehran, Besat.
2- Piaget and Simon, 1369, Child psychology and educational principles of youths, Translation of Enayatollah Shakibapoor, Tehran, Nima.
3- Khaje Nasire Toosi, 1373, Ethics of Nasseri, Minavi and Heydari's reform, Tehran, Kharazmi.
4- Ramazani, Khosraw, 1379,Educational Psychology, Tehran, Fatemiyye.
5- Shariatmadari, Ali, 1369, Principles and Philosophy of Education, Tehran, Amirkabir.
6- --------------------, 1367, Educational Psychology, Tehran, Amirkabir.
7- Lotfabadi, Hosein, 1384, Educational Psychology, Tehran, Samt.
8- McDonald, Frederick, 1366, Educational Psychology, Translateed by Zohre Sarmad, Tehran, Tehran University.
9- Mansoor, Mahmood, 1356, Genetic Psychology, Tehran, Sahamie Chehr.
_||_