بررسی و تحلیل موعظه در شعر انوری
الموضوعات :محمدکاظم کهدویی 1 , سمیرا صدیقی مورنانی 2
1 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: پند و اندرز, وعظ, انواع ادبی, انوری, قطعات,
ملخص المقالة :
اوحدالدین انوری شاعر قصیدهسرای مشهوری است که شهرتش را بیشتر از قصاید مدحی کسب کردهاست اما در قالب قطعه به مضامین دیگری نیز پرداخته که موعظه و اندرز و حکمت یکی از آنهاست. برخی از موعظهها در شکل هجو، سؤالی و حکمت کوتاه بیان شده و اغلب آنها هیأت خاصّی ندارد. مخاطب اندرزهای او نیز غالباً عموم هستند مگر اینکه به شکل هجو باشد و به شخص بخصوصی خطاب شده باشد که آن هم اندک است. بر اساس مضمون و محتوا میتوان اندرز و موعظههای او را این گونه تقسیم کرد: الف) مواعظ اخلاقی (در امر به انجام دادن فضایل و رعایت کردن آنها) ب) مواعظ اخلاقی (در نهی و ترک رذایل) ج) مواعظ اجتماعی د) روزگار، فلک و دنیا در مواعظ انوری هـ ) مواعظ مرتبط با دین و خدا. در این نوشتار که به شیوۀ تحلیلی و توصیفی و روش کتابخانهای و با ارائۀ نمودار انجام شده، به بررسی و تحلیل موعظه و اندرزهای شعری انوری، مخاطب، نحوۀ بیان و مضمون آنها پرداخته شده است.
- قرآن کریم. (1382). ترجمۀ مهدی الهی قمشهای. قم: عترت.
2- نهجالبلاغه. (1378). ترجمۀ جعفر شهیدی. تهران: علمی و فرهنگی.
3- غررالحکم و درر الکلم یا مجموعه کلمات قصار. (بیتا). ترجمۀ محمدعلی انصاری. قم: سازمان چاپ و صحافی دار الکتب.
4- انوری، اوحدالدین. (1340). دیوان. تصحیح محمدتقی مدرس رضوی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
5- برزگر کشتلی، حسین. (1376). اندرزنامه. فرهنگنامه ادبی فارسی دانشنامه ادب فارسی. (2/ ص.ص. 174-162) تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
6- ثروت، منصور. (1375). فرهنگ کنایات. تهران: سخن.
7- حافظ، شمسالدین محمد. (1376). دیوان. تهران: باقرالعلوم.
8- رزمجو، حسین. (1372). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
9- سعدی، مصلح الدین. (1368). گلستان. تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: خوارزمی.
10- سعیدی، گل بابا. (1387). فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی ابن عربی. تهران: زوار.
11- سنایی، ابوالمجد مجدود بن آدم. (1368). حدیقه الحقیقه و طریقه الشریعه. تصحیح مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.
12- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1372). مفلس کیمیا فروش. تهران: سخن.
13- شهیدی، جعفر. (1387). شرح لغات و مشکلات دیوان انوری. تهران: علمی و فرهنگی.
14- صرفی، محمدرضا. (1388). ابن رومی و انوری در عرصه هجویه سرایی. ادبیات تطبیقی، ش 1، ص.ص. 86-63.
15- صفا، ذبیح الله. (1368). تاریخ ادبیات در ایران. تهران: فردوسی.
16- عاکوب، عیسی. (1374). تأثیر پند پارسی بر ادب عرب. ترجمه عبدالله شریفی خجسته. تهران: علمی و فرهنگی.
17- عنصر المعالی، کیکاووس بن اسکندر. (1364). قابوسنامه. تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: علمی و فرهنگی.
18- غریب حسینی، زهرا و بصیری، محمدصادق. (بهار و تابستان 1387). شیوههای کاربرد حسن تعلیل در قصاید انوری. کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی، سال نهم، ش 16، ص.ص. 98-65.
19- غزالی، ابوحامد محمد. (1382). کیمیای سعادت. تصحیح حسین خدیو جم. تهران: علمی و فرهنگی.
20- کلینی، محمد بن یعقوب. (1379). اصول کافی. ترجمه و شرح محمدباقر کمرهای. تهران: اسلامیه.
21- کرمی، محمدحسین و دهقانی، ناهید. (1394). رویکرد دوگانه انوری به عرفان و تصوف. پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 37، ص.ص. 54-27.
22- مجلسی، محمدباقر. (1375). بحار الانوار. تهران: المکتبه الاسلامیه.
23- محمد پادشاه. (1336). فرهنگ آنندراج. زیر نظر محمد دبیر سیاقی. تهران: کتابفروشی خیام.
24- موسوی گرمارودی، علی. (1385). طنز در قطعات انوری. نامه انجمن، ش 23، ص.ص. 30-23.
25- مهدوی، ملیحه. (1383). پندنامه. دایرةالمعارف بزرگ اسلامی (ج 13/ ص.ص.731-728) تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
26- نصیرالدین طوسی. (1360)، اخلاق ناصری. تصحیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری. تهران: خوارزمی.
_||_