بررسی اندیشههای اخلاقی و تعلیمی در شعر اجتماعی عصر مشروطیت
الموضوعات :
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
الکلمات المفتاحية: مشروطه, شعر, اخلاق, مضامین تعلیمی,
ملخص المقالة :
در تاریخ ایران حوادث بسیاری منجر به شکلگیری مشروطه شد. پیدایش مشروطه نیز به نوبة خود در تغییر روند ادبیات و مفاهیم و مضامین آن بسیار تأثیرگذار بود. این تغییرات در حوزة موضوع و مضمون و اندیشه صورت گرفت و باعث شد مضامین اخلاقی و تعلیمی همچون دادگری، وطنخواهی و انسانگرایی در شعر به گونهای متفاوت از ادوار قبل مطرح شود. با طرح این مضامین، شعر و نثر این دوره آیینة تمام نمای حقایق و بیان محرومیت ها و ستمکشیهای مردم شد؛ به طوری که میتوان گفت در هیچ دورهای شعر تا این حد بین مردم راه پیدا نکرد. بیان مستقیم آموزههای اخلاقی و اجتماعی در شعر این دوره متفاوت و اثرگذار است.
1- بهار، ملکالشّعرا. (1368). دیوان اشعار، تهران: توس.
2- حافظ، شمسالدین محمّد. (1384). دیوان، تصحیح قاسم غنی و محمّد قزوینی، تهران: زوّار.
3- حداد عادل، غلامعلی. (بیتا). ناسیونالیسم و اسلام، تهران: بینا.
4- حسنلی، کاووس. (1386). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
5- روزبه، محمّدرضا. (1381). ادبیات معاصر ایران (شعر)، تهران: روزگار.
6- زرّینکوب، عبدالحسین. (1372). شعر بیدروغ، شعر بینقاب، تهران: علمی.
7- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1380). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، تهران: سخن.
8- عارف قزوینی، ابوالقاسم. (1365). دیوان، به کوشش سیدهادی حائری، تهران: جاویدان.
9- فرشیدورد، خسرو. (1363). دربارة ادبیات و نقد ادبی، تهران: امیرکبیر.
10- فلکی، محمود. (1378). سلوک شعر، تهران: محیط.
11- محسنینیا، ناصر و دیگران. (1390). «پژوهشی دربارة جایگاه ادبیات تعلیمی در قصاید پارسی»، فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، دانشگاه آزاداسلامی واحد دهاقان، سال سوم، شماره دهم، 122- 103.
12- میرزاده عشقی. (1375). کلیات دیوان، به کوشش محمدعلی سپانلو، تهران: روایت.
_||_