برخی از اصطلاحات فلسفی در شعر ناصر خسرو
الموضوعات :
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: کلام, فلسفه, دیوان, منطق, ناصرخسرو,
ملخص المقالة :
بلخ در زمان ناصر خسرو از جمله مراکز اندیشههای عقلی و فلسفی محسوب میشد که افرادی نظیر ابوزید بلخی (حافظ خراسانی)، کعبی بلخی و شهید بلخی را در خود پرورش داده بود. ناصر خسرو در این محیط و در زمانی میزیست که فلسفه و دین در برابر هم قرار گرفته بود. او علیرغم آشنایی با فلسفه، در نتیجة تعالیم داعیان اسماعیلی، متمایل به نوعی کلام بود. نزاع و کشمکش میان اهل دین و اهل فلسفه، ناصرخسرو را بسیار دلتنگ میکرد. بنابراین او میکوشید مشکلات دینی و معضلات فلسفی را با هم تلفیق کند و با هر گروه، با زبان و اصطلاحات خاص آنها سخن گوید. او در برابر اهل دین به آیات قرآن و اخبار رسول، صلّی الله علیه و آله و سلّم، تملک میجست و در برابر فلاسفه از برهانهای عقلی و مقدمات منطقی استفاده میکرد. در این مقاله برخی از اصطلاحات فلسفی موجود در دیوان او بررسی میشود؛ البته فلسفه در مفهوم عام آن که شامل منطق و کلام هم میشود مورد نظر بوده است.
1- ابن قتیبه .(1963). عیون الاخبار، ج1، قاهره.
2- ابونواس .(1953). دیوان، قاهره.
3- بیهقی، علی بن زید .(1935). تتمه صوانالحکمه، لاهور.
4- جرجانی، میرسید شریف .(1357). التعریفات، قاهره.
5- سبزواری، ملاهادی .(1348). غررالفرائد، تصحیح و مقدمه مهدی محقق، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل.
6- سلمیه .(1956). خمس رسائل اسماعیلیه، سوریه.
7- مبشربن فاتک .(1958) .مختارالحکم و محاسن الکلم، مادرید.
8- محقق، مهدی .(1355). بیست گفتار، تهران.
9- --------- .(1382). اسماعیلیه، تهران.
10- ملاصدرا .(1381). خلق الاعمال، اصفهان.
11- الموید فی الدین شیرازی .(1949). دیوان، قاهره.
12- ناصرخسرو .(1353). دیوان، تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران.
13- -------- .(1308). دیوان، سید نصرالله تقوی، تصحیح تقوی و سید حسن نقیزاده، تهران
14- -------- .(1332). جامع الحکمتین، تهران.
15- -------- .(1940). خوان الاخوان، قاهره.
16- -------- .(1341). زاد المسافرین، برلن.
_||_