جامعهپذیری سازمانی در زیست بوم آموزش و پرورش ایران
الموضوعات :محسن زمانی چریانی 1 , بدری شاه طالبی حسین آبادی 2 , نرگس سعیدیان خوراسگانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. (نویسنده مسؤول)
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: جامعهپذیری سازمانی, انطباقپذیری سازمانی, کنشگری فعال, فرهنگپذیری سازمانی, تصویرگری آینده.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی جامعهپذیری سازمانی در زیست بوم آموزشوپرورش دولتی ایران انجام گردید. این تحقیق بصورت نرکیبی (کیفی_کمی) اجرا شد. قسمت کیفی با تحلیل مضمون با رویکرد اتراید استرلینگ انجام شد. محیط پژوهش در این بخش شامل مقالات و کتابهای حوزه جامعهپذیری سازمانی با هدف کشف متغیرهای هدف مطالعه بود. آنالیز دادهها در قسمت کیفی بیانگر راه کنشهای جامعهپذیری سازمانی در قالب انطباقپذیری سازمانی، کنشگری فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده و رویه-مندی سازمانی بود.در بخش کمی از روش توصیفی نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی معلمین شاغل لیسانس و فوق لیسانس به بالا در مقاطع مختلف مدارس دولتی در مراکز استانهای منتخب در سال ۱۴۰۰ که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدندبود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ۱۲۷ گویهای برگرفته از قسمت کیفی پژوهش طبق طیف ۵ گزینهای لیکرت با تایید روایی محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصان امر آموزش و پرورش موضوعی و روایی صوری توسط چند نفر از جامعه آماری بود.روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. سنجش پایایی طبق ضریب آلفای کرونباخ دارای برآورد ضریب برای کلیه مضامین بالاتر ۷/۰ بود که نشاندهنده همبستگی درونی بالای ابزار پژوهش بود. بمنظور آنالیز دادههای کمی از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در راستای جامعهپذیری سازمانی معلمان تازهوارد و توسعه جامعهپذیری برای معلمان با سابقه استغاده از راه کنشهای حاصل از پژوهش در ردههای سیاستگذاری سازمانی و برنامههای تربیت معلم توصیه میگردد.