تحلیل رابطه ساختار فضایی با وقوع جرائم شهری به کمک روش چیدمان فضا (مطالعه موردی: جرائم سرقت در شهر تهران)
الموضوعات :محمدکاظم جباری 1 , مهین نسترن 2 , محمود محمدی 3 , محسن کلانتری 4
1 - پژوهشگر دوره دکتری گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
4 - دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: شهر تهران, چیدمان فضا, واژگان کلیدی: ساختار فضایی, جرائم سرقت,
ملخص المقالة :
چکیده از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز ناهنجاریهای اجتماعی، ویژگیهای مکانی و تسهیلات محیطی مکانهای وقوع بزهکاری است. الگوی کاربری اراضی، فرم، شکل و منطقه بندیهای شهری و نحوه توزیع فعالیت ها، عناصر و اجزای ترکیب دهنده شهر بر روی وقوع جرم تأثیر بسزایی دارد. اگر محیط از لحاظ ویژگیهای ساختاری آن در نظر گرفته شود، رفتار ضد اجتماعی میتواند با ویژگیهای کالبدی محیط در ارتباط باشد. هدف پژوهش سنجش میزان تأثیرگذاری ساختار فضایی بر وقوع جرائم سرقت با استفاده از روش چیدمان فضا میباشد. در این پژوهش با توجه به موضوع و پرسش پژوهش، ترکیبی از روشهای توصیفی، تطبیقی و تحلیلی استفاده شده است جامعه آماری پژوهش مجموعه جرائم ارتکابی سرقت است که در دوره زمانی پژوهش (فروردین تا اسفند 1387) در محدوده شهر تهران به وقوع پیوسته است. تحلیل یافتهها نشان میدهند که جرائم سرقت گرایش دارند که در محلاتی با همپیوندی کلان بالا، متمرکز شوند. این موضوع در مورد محلاتی با عمق بیشتر معکوس میباشد. همچنین این مورد در مورد مؤلفه اتصال نیز صادق است به جز گروه همسان فردوسی-بهارستان که محله فردوسی نسبت به محله بهارستان دارای جرائم بیشتر و میانگین اتصال بالاتری دارد اما محله بهارستان تعداد جرائم کمتری با میانگین اتصال کمتری میباشد. در همین محدودهها کاربریهای اراضی تجاری بسیاری متمرکز شدهاند. این بدان معنی است که اگر کاربریهای تجاری با مقیاس منطقهای و شهری واقع شده باشند، تعداد بیشتری از انواع جرائم مرتبط به آنها وجود خواهد داشت. بنابراین به نظر میرسد همپیوندی کلان، جرم را برای کاربریهایی که اغلب با فعالیتهای تجاری مرتبط هستند تشویق میکنند (فروشگاهها، مراکز خرید، رستورانها و همچنین مکانهایی که خیلی زیاد با فعالیتهای تجاری در ارتباط هستند مانند بانکها، مؤسسات مالی و بیمهها).
