تحلیلی بر الگوی رفتار مصرفی با تأکید بر کنش اقتصادی و ارزشها در میان شهروندان اصفهانی
الموضوعات :
مطالعات جامعه شناختی شهری
امین یوسفوند
1
,
محمود مشفق
2
,
میثم موسائی
3
,
سعید معدنی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه جمعیت شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
3 - استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 18 الخميس , ربيع الثاني, 1445
تاريخ التأكيد : 16 الأحد , رجب, 1445
تاريخ الإصدار : 20 الإثنين , شوال, 1445
الکلمات المفتاحية:
الگوی رفتار مصرفی (ارتباطی,
ابداعی و انفعالی),
کنش اقتصادی (کارکردی,
احساسی,
اجتماعی و کیفیتی),
ارزشها (تمایل به تغییر,
تقویت خود و محافظه کاری),
ملخص المقالة :
یکی از عوامل مؤثر بر زندگی مصرفی افراد جامعه، ارزشها است که بهمثابه پدیدهای اجتماعی، نقش اساسی در شکل گیری، کنترل و پیشبینی کنش ها و گرایشهای افراد جامعه دارد و عنصری محوری در ساختار فرهنگی جوامع به شمار می روند؛ لذا هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین نقش کنش اقتصادی و ارزش های مؤثر بر الگوی رفتار مصرفی است که با سه مؤلفة مصرف ارتباطی، مصرف انفعالی و مصرف ابداعی سنجش شده است. این پژوهش با روش پیمایشی بر روی 370 نفر از شهروندان شهر اصفهان اجرا شد که با روش نمونهگیری خوشه ای و بر مبنای مناطق 15 گانه اصفهان انتخاب شده بودند. نتایج نشان داد که کنش اقتصادی و تقویت خود تأثیر مستقیم، و تمایل به تغییر و محافظه کاری تأثیر غیرمستقیم بر الگوی رفتار مصرفی دارند. بهطورکلی نتایج پژوهش بیانگر آن است که شهروندان اصفهانی بیشتر مصرفگرا هستند و مصرف آنان بیشتر انفعالی و در مرحله بعدی ابداعی بوده است؛ لذا الگوی رفتار مصرفی، یک مسئلة چندوجهی است که ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی را به طور همزمان در برمیگیرد که وجه فردی و اقتصادی آن بیشتر در نمونه مورد مطالعه، نمود داشته است. در پایان پیشنهادهایی برای سیاست گذاری در این زمینه در سطح خرد و کلان ارائه شده است.
المصادر:
آزاد ارمکی، تقی و سلیمانپور، شهناز. (1394). مصرف متظاهرانه: فصلنامه علمی و ترویجی جامعه، فرهنگ، رسانه، سال پنجم، شماره 17.
اسلامیراد، صابر .(1395). بررسی تأثیر ارزشهای مصرفی بر حمایت از برند با اثر میانجی عشق به برند(مورد مطالعه: مشتریان برند چرم مشهد در شهر مشهد)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
اسملسر، نیل.(1379). جامعهشناسی اقتصادی، ترجمة محسن کلاهچی، تهران: نشرکویر.
اسمیت، فلیپ. (1383). درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمة حسن پویان، دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها، تهران.
امینپور، فاطمه. (1393). بررسی رابطۀ بین ارزشهای شوارتز و سبک زندگی مصرفی در بین شهروندان شهر تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
باکاک، برابرت. (1381). مصرف، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: شیرازه.
بهیان، شاپور؛ بیات، فاطمه و محمدی، اصغر. (1400). حکشدگی مصرف متظاهرانه (مطالعه موردی شهر زنجان ) فصلنامه علمی برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، سال دوازدهم، شماره 48، صص 269- 231.
پایگاه اطلاعرسانی صنعت، پورتال جامع مدیریت و صنعت. (1400). http://www.myindustry.ir/
پرتوی، بامداد. (1388). تحلیل اقتصادی رفتار مصرف کنندگان در مناطق شهری ایران (بررسی موردی استان زنجان)، فصلنامه علوم رفتاری، دوره یک، شماره یک
پهلوانزاده، حمیده؛ رضوانی، محمدرضا و محمدیاستادکلایه، امین. (1391). ارزیابی کیفیت زندگی در روستاهای ادغام شده پس از سوانح طبیعی (مورد مطالعه: مجموعۀ ادغامی پیش کمر، استان گلستان)، مسکن و محیط روستا، 31(137)، 97-115.
تیموری، عباد؛ رنانی، محسن و معرفیمحمدی، عبدالحمید. (1396). نقد انتخاب عقلانی از منظر رویکردهای رقیب: اقتصاد رفتاری، آزمایشگاهی و علوم مغزی، پژوهشهای اقتصادی ایران، 22(73)،1-43.
جوادی یگانه، محمدرضا. (1387). رویکرد جامعهشناسانۀ نظریۀ انتخاب عقلانی، مجلهی راهبرد فرهنگ، شماره3.
حبیبپور کتابی،کرم و بابایی همتی، زرنوش. (1393). رابطۀ دینداری و مصرف نمایشی زنان شهر تهران (مطالعۀ موردی منطقه 5)، مطالعات راهبردی زنان، فصلنامۀ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، سال هفدهم، شماره 65.
حسومیان، محمدرضا و خدادحسینی، سیدحمید. (1395). شناسایی و تدوین معیار سنجش عقلانیت مصرف کننده، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 26، 104 –
خسروی ترازک، شریف؛ طالبی، ابوتراب و انتظاری، علی. (1399). زمینههای فرهنگی کنش اقتصادی: مطالعه موردی استان کرمانشاه، فصلنامۀ توسعه اجتماعی، دوره 15، شماره 2.
داریاپور، زهرا. (1386). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی، نشریۀ تخصصی جوانان و مناسبات نسلی، شماره1.
دیانی، ح.(1397). مصرف فرهنگی در ایران انفعال یا ابداع. مجله الکترونیکی شبکه معالم، mag.maalem.ir
دلخموش، محمدتقی. (1384). سلسله مراتب دانشجویان ایرانی، فصلنامۀ روانشناسان ایرانی، شماره8، 318-299.
ذکایی، محمدسعید. (1391). فراغت، مصرف و جامعه، تهران: نشر تیسا
سهامی، سوسن. (1387). اولویتهای ارزشی دانشجویان، مجله پژوهشنامه علوم اجتماعی، شماره 2، 172-157.
سیدصالحی، سیدعلیرضا و کاظمی، مهناز. (1394). عوامل مؤثر بر رفتار انتخابی مصرفکننده با توجه به محصولات سبز مبتنی بر تئوری ارزش مصرف، نشریۀ مدیریت بازاریابی،10(26)75-92.
شرت، ایون. (1387). فلسفه علوم اجتماعی قارهای هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریۀ انتقادی از یونان باستان تا قرن بیست و یکم، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
غفاری، غلامرضا. (1386). روابط و ارزشهای اجتماعی جوانان ایرانی، فصلنامۀ مطالعات جوانان، شماره8-9، 23-7.
فتحی، سروش و علیخانی، احسان. (1400). تبیین جامعهشناختی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی، دانشگاه فرهنگیان، فصلنامۀ صیانت فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی، سال اول، شماره 1.
فرامرزی، داود. (1387). نظریۀ ساختار مدور ارزشهای شوارتز، مجلۀ نامۀ پژوهش، شماره 14 و 15، 129-107.
قدیری اصلی، باقر. (1376). سیر اندیشه اقتصادی، تهران: انتشارات دانگاه تهران.
کاظمی، عباس. (1387). پرسهزنی و زندگی روزمرۀ ایرانی؛ تاملی بر مصرف مراکز خرید، تهران: نشر فرهنگ جاوید.
کاظمی، عباس. (1392). پرسهزنی و زندگی روزمرۀ ایرانی، تهران: فرهنگ جاوید، چاپ اول.
کرایب، یان. (1378). نظریۀ اجتماعی مدرن؛ از پارسونز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران: آگه.
کلمن، جیمز. (1377). بنیادهای نظریۀ اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نشر نی.
مرادی، غلامحسین. (1391). مقایسه وضعیت نظام ارزشی بین دانشجویان ترم اول و آخر دانشکده پیراپزشکی مشهد با استفاده از نظریههای ساختاری شوارتز و آلپرت سال 92-91، گزارش تفصیلی پایان طرح تحقیقاتی.
نوروزی، نصراله؛ مرزوقی، رحمتاله؛ ترکزاده، جعفر و محمدی، مهدی. (1391). بررسی مقایسهای نظام ارزشی فرهنگیان (مدیران و معلّمان) شهرستان دشتستان بر اساس نظریۀ ارزشهای بنیادین شوارتز، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2 (10).
وبر، ماکس. (1384). اقتصاد و جامعه، ترجمهی مهرداد ترابینژاد، عباس منوچهری و مصطفی عمادزاده، تهران: سمت.
هوشنگی، طاهره. (1392). فرهنگ اتومبیل در شهر تهران، تهران: نشر تیسا.
Barzoki, M. H., Tavakol, M., & Vahidnia, A. (2014). Effects of Sexual Objectification on.
Bejou, D., Wray, B. & Ingram, T. N. (1996). “Determinates of relationship quality: An artificial neural network analysis”, Journal of Business Research, 36 (6), pp. 137-143.
Cheng, An-Shou; Fleischmann, Kenneth R .(2012). “Developing a Meta-Inventory of Human Values”, ASIST, Pittsburgh, PA, USA. 1-10.
Ho, T., Lin, N., and Colin Camerer (2006), “Modeling the Psychology of Consumer and Firm Behavior with Behavioral Economics”, Journal of Marketing Research, Vol. 43, pp. 307-331.
Marrch, J. G. (1998). “ Bounded Rationality, Ambiguity, and the Engineering of Choice”. In: Elster, (ed.). Rational Choice. Oxford: Basil Blackwell.
Miles and et.al (2002). “The changing consumer: Markets and meanings”, London, Rotledge.
Saad, G. (2011). The consuming instinct: What juicy burgers, Ferraris, pornography, and gift giving reveal about human nature. Prometheus Books.
Santos, E. (2007) SQ: what is Spiritual Intelligence? How is benefits a person form: Skopun.files.Wordpress.com.
Schwartz, Shalom H (2012). “An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values”, Online Readings in Psychology and Culture, 2, 1-20.
Schwartz, Shalom H (2012). “An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values”, Online Readings in Psychology and Culture, 2, 1-20.
Skouras, Thanos, George J. Avlonitis, and Kostis A. Indounas (2005),“Economics and Marketing on Pricing: How and Why Do They Differ”, Journal of Product and Brand Management, Vol. 14, No. 6,pp. 362–374.
Vigaray, SCH Maria D. De Juan; Monali, Hota.(2008). ”Schwartz Values, Consumer Values and Segmenttation: The Spanish Fashion Apparel Case”, Lille Economic & Management,p:1-32
Woodward, K (1997). Identity and difference, London: Sage
_||_