دیپلماسی عمومی جدید؛ بسترساز قدرت دیپلماسی رسانه ای
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیافسانه خسروی 1 , علی عنایتی شبکلائی 2 , علی اکبر رزمجو 3
1 - دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - استادیار دانشگاه صدا و سیما تهران
الکلمات المفتاحية: رسانه, سیاست خارجی, قدرت, دیپلماسی رسانهای, واژگان کلیدی: دیپلماسی عمومی جدید,
ملخص المقالة :
چکیده دیپلماسی عمومی جدید برنامههای دولتمحوری است که هدفش اطلاعرسانی یا تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهاست. دراینباره کشورهای قدرتمند با اشاعه و ترویج ایدئولوژی، ارزش و هنجارهای خود درصدد صدور پیام و فرهنگ خویش و همچنین کسب برتری بودهاند. این بستر با همکاری رسانهها شکل میگیرد. بر این اساس کشورهای قدرتمند نفوذ خود را مدیون رسانههای بینالمللی هستند که در پوشش اطلاعرسانی به تأمین منافع کشور و پیش برد سیاست خارجی از رهگذر تبلیغات سیاسی، اطلاعرسانی و شکلدهی به افکار عمومی میپردازند. این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که کارکرد، جایگاه و عملکرد دیپلماسی عمومی در بستر افزایش قدرت دیپلماسی رسانهای چگونه ارزیابی میشود؟ به نظر میرسد الگوی ارتباط دیپلماسی عمومی، به لحاظ هدف، ابزار، متدولوژی و دورهی زمانی بستر نفوذ رسانهها بر ساختارهای مدل دیپلماسی و سیاست خارجی را فراهم کرده است. نویسندگان این مقاله بر این باور هستند که دیپلماسی رسانه مهمترین بخش دیپلماسی عمومی جدید محسوب میشود و استراتژی ضروری و محوری برای قرن 21 است. همچنین پژوهش حاضر به این مسأله نیز میپردازد که رسانهها با تأثیر بر افکار عمومی در فرآیند تصمیمگیری سیاست خارجی نیز اثرگذار هستند.
_||_