فراتحلیل اثر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه ای معلمان
الموضوعات :
علی خلخالی
1
()
زهره شکیبایی
2
()
مهدی آندش
3
()
الکلمات المفتاحية: فراتحلیل, فن آوری اطلاعات و ارتباطات, رشد حرفه ای معلمان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در زمینه تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر وضعیت معلمان، جهت برآورد اندازه اثر واقعی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان بود. جامعه پژوهش را کلیه پژوهش‌های انجام شده، تا پایان سال 1389 در زمینه تأثیر فاوا بر رشد حرفه‌ای معلمان در ایران تشکیل دادند. از طریق نمونهگیری هدفمند تعداد 9 پژوهش که دارای ویژگی‌های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست گزینش پژوهش‌ها از نظر فنی و روش شناختی بود. مدل فراتحلیل ترجیحی در این پژوهش رویکرد ترکیب نتایج هانتر و اشمیت بود. ضمناً برای تفسیر نتایج از رویکرد کوهن استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان به طور معناداری تأثیر دارد. همچنین اندازه اثر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان معادل 387/0 می‌باشد که برمبنای شاخص‌های تفسیری، بالاتر از حد متوسط است.