آموزش به شیوه «حرف- هجا-کلمه» با کمک چندرسانه ای های دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانش آموزان پایه اول ابتدایی
الموضوعات :حسین مهدیزاده 1 , فرخ فیضی 2 , مریم اسلام پناه 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: نرم افزار حرف- هجا-کلمه, خواندن, بهبود عملکرد خواندن, آموزش به کمک کامپیوتر, پایه اول ابتدایی,
ملخص المقالة :
خواندن از مهمترین مهارتهای پایهای برای رشد تواناییهای درونی کودکان است که مورد توجه محققان فراوانی قرار گرفته است. ناتوانی در خواندن، معمولاً مشکلات زیادی را برای دانشآموز ناتوان در یادگیری به وجود میآورد. این مقاله حاصل یک طرح نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون میباشد که در سال تحصیلی1389- 1388در مدارس ابتدایی منطقه ماهیدشت استان کرمانشاه، با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش خواندن به شیوه حرف ـ هجا ـ کلمه با کمک چندرسانهایهای دیجیتال در مقایسه با روش رایج استفاده از تخته و لوح، انجام گرفته است. در این طرح که روی 54 دانشآموز اجرا شد، پس از اجرای پیشآزمون سنجش توانایی خواندن برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 16 جلسهی 45 دقیقهای، خواندن زبان فارسی را با استفاده از یک چندرسانهای آموزش دید و گروه گواه در این مدت از تخته و لوح استفاده کرد. پس از پایان آموزش، پسآزمون سنجش توانایی خواندن و سنجش دایرهی واژگانی برای دو گروه اجرا شد. یافتههای حاصل از آزمون t مستقل و تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش به کمک چندرسانهای نسبت به روش رایج، بر عملکرد توانایی خواندن دانشآموزان در سه مؤلفهی صحیحخوانی، سریعخوانی و افزایش ذخیره واژگان تأثیرگذارتر بوده است. بنابراین آموزش به کمک چندرسانه ای های مشابه، خصوصاً در کلاسهای پرجمعیت، در صورت ایجاد امکانات لازم در مدارس روستایی، که معلمان فرصت کمتری برای آموزش فردی افراد ضعیفتر دارند، میتواند کمک مؤثری در ارتقاء سطح صحیح خوانی، سریع خوانی و افزایش ذخیره واژگان دانش آموزان پایه اول باشد.