مروری بر سه دهه پژوهش در حوزه آموزش شهروندی: یک تحلیل شبکه های اجتماعی
الموضوعات :زهرا پورجعفریان 1 , روح الله خدابنده لو 2 , علیرضا عصاره 3
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - محقق پسادکتری دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء، تهران، ایران، رایانامه
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجایی، لویزان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش شهروندی, مطالعه مروری, تحلیل شبکههای اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیده: آموزش شهروندی یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژه علوم تربیتی است. این مقاله با مروری بر پژوهش های انجام شده از سال 1990 تا 2016 میلادی به دنبال ارائه چهارچوبی کلی از موضوعات مورد علاقه محققان در حوزه آموزش شهروندی می باشد. 877 مقاله علمی نمایه شده در پایگاه داده ای ISI با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی به منظور شناسایی روندهای موجود و ارائه پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی مورد مطالعه و کنکاش قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که کدام دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بیشترین تعداد مقاله را در این زمینه به چاپ رساندهاند. بر همین اساس کشور انگلستان با اختصاص بیش از 22 درصد مقالات تولیدی در زمینه آموزش شهروندی و همچنین دانشگاه لندن در رتبه اول تولید علم در این حوزه قرار دارند. در این پژوهش تحلیل کلمات کلیدی، چکیده و استنادات علمی مقالات تولیدی به منظور شناسائی روندهای حوزه آموزش شهروندی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
_||_