آسیب شناسی موانع به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: یاددهی و یادگیری, اعضای هیأت علمی, فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا),
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی - یادگیری دانشجویان از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در نیمسال دوم تحصیلی 91-1390 میباشد که تعداد آنان 973 نفر بود. با مراجعه به جدول مورگان تعداد 177 نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن با اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونهای با حجم 30 نفر از طریق آلفای کرونباخ برابر با 84/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها در آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای استفاده شد. نتایج نشان داده است که دانش و مهارت اعضای هیأت علمی در بهکارگیری فاوا، اعتقاد آنان نسبت به تأثیر فاوا، برنامهریزی درسی مناسب با اصول فاوا، وجود سختافزار و وسایل آموزشی در دانشگاه، وجود فضا و امکانات مالی در دانشگاه در بهکارگیری از فاوا در فرآیند یاددهی و یادگیری دانشجویان مؤثر است.