شناسایی موانع اصلی کاربرد فن آوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی آبادکتول
الموضوعات :
ترانه عنایتی
1
(
)
فرشیده ضامنی
2
(
)
محمدجواد زنگانه
3
(
)
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, فن آوری اطلاعات, مانع اقتصادی- مالی, مانع انگیزشی, دوره متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع اصلی کاربرد فن آوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علیآبادکتول و بررسی وضعیت موجود و تعیین اهمیت آنها بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و دبیران مدارس دوره متوسطه شهرستان علیآبادکتول به تعداد 491 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب سمت 246 نفر (210 دبیر و 36 مدیر) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 91/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی با چرخش واریماکس استفاده شد. براساس یافتههای حاصل از تحلیل عاملی، 12 عامل به عنوان موانع اصلی شناسایی شدند و تحت عنوان موانع انگیزشی، تجهیزاتی- فنی، فرهنگی، انسانی، اقتصادی- مالی، زیرساختهای آموزشی، دسترسی، اجتماعی، تواناییهای حرفهای، پرداخت مزایای کاربران، فیلترینگ و کمبود متخصصان طراحی فنآوری نامگذاری شدند. بررسی وضع موجود نشان داد که همه این عوامل در حال حاضر به عنوان مانع وجود دارند و عامل اقتصادی- مالی مهمترین و عامل انگیزشی کماهمیتترین مانع کاربرد فنآوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علیآباد کتول بودند.