رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی فراگیران
الموضوعات :رمضان حسنزاده 1 , عاطفه بیدختی 2 , عباس رضایی 3 , فاطمه رهایی 4
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
4 - کارشناس پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
الکلمات المفتاحية: اعتیاد, اینترنت, ویژگی شخصیتی, فراگیران,
ملخص المقالة :
دسترسی به اینترنت، پدیدهای رو به گسترش است. همزمان با دسترسی روز افزون و گسترده مردم به اینترنت، شاهد نوعی وابستگی در جوانان هستیم. به این دلیل، این پژوهش به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی فراگیران انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر، از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 در استان سمنان بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 800 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ و ویژگیهای شخصیتی نئو جمعآوری و با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون و با نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران بالاتر از دختران است. همچنین، همبستگی میان اعتیاد به اینترنت با خرده مقیاسهای روان رنجورخویی و موافقبودن معنادار و مثبت و باوجدان بودن و برون گرایی معنادار و منفی است. بین اعتیاد به اینترنت و خرده مقیاس گشودگی رابطه معنادار وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ویژگی شخصیتی از عوامل مؤثر و پیشبینیکننده در استفاده از اینترنت است.