رابطه شکاف دیجیتالی و اضطراب رایانه ای دانشجویان
الموضوعات :رضا یوسفی سعیدآبادی 1 , ثریا محسنی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر؛ بررسی رابطه بین شکاف دیجیتالی و اضطراب رایانهای دانشجویان میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه، متشکل از 373 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی وکارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ساری بود که در رشتههای علومانسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی تحصیل میکردند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه بود، که پرسشنامه اول جهت اندازهگیری شکاف دیجیتالی و پرسشنامه دوم به منظور بررسی میزان اضطراب رایانهای مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل، با نرمافزار SPSS انجام شد و روشهای آماری، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t دو گروه مستقل، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی دانکن و رگرسیون بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین دسترسی به فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت استفاده از اینترنت و رایانه، میزان استفاده از اینترنت و رایانه، و نگرش نسبت به اینترنت، با اضطراب رایانهای رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. شکاف دیجیتالی بین گروههای مختلف دانشجویان بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی متفاوت بود ولی بر اساس سن و مقطع تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. همچنین، شکاف دیجیتالی قدرت پیشبینیکنندگی اضطراب رایانهای را داشت.