بررسی رابطه میزان استفاده از فن آوری اطلاعات و موفقیت آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه
الموضوعات :صدرالدین ستاری 1 , پروین محمدی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: فن آوری اطلاعات, موفقیت آموزشی, مقطع متوسطه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین رابطهی بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و موفقیت آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری کلیه دبیران مدارس متوسطه شهرستان پارس آباد به تعداد 478 نفر بوده که از میان آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار استفاده شده با استفاده از نظر متخصصان بررسی و تأیید شد و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/0 بهدست آمد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج، بیانگر این بود که بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات با موفقیت آموزشی و مؤلفههای تشکیل دهنده آن (شامل: تفکرانتقادی، خلاقیت، انضباط شخصی، انجام بهینه تکالیف، ترغیب دانشآموزان به استفاده از وسایل الکترونیکی، تمایل به کلاس درس) رابطه معنیداری وجود دارد. از نتایج این تحقیق میتوان، برای ترویج فرهنگ استفاده از فنآوری اطلاعات در آموزش استفاده کرد.