مقایسه دیدگاه معلمان و دانشجو معلمان در ارزیابی برنامه درسی تربیت معلم عصر فاوا براساس مبانی فلسفی و اجتماعی
الموضوعات :جواد سلیمانپور 1 , محمد غفاری مجلج 2 , سیده سمانه نگهداریان 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: مبانی فلسفی, نظام آموزشی تربیت معلم, فنآوری اطلاعات و ارتباطات, مبانی اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نظام آموزشی تربیت معلم در عصر فنآوری اطلاعات و ارتباطات براساس تحلیل مبانی فلسفی و اجتماعی آن از دیدگاه معلمان و دانشجویان انجام شد. این پژوهش با عنایت به روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری آن را کلیه معلمان مشغول به تدریس در نظام آموزش و پرورش و دانشجو معلمان در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آموزشی آموزش و پرورش تشکیل داده که تعداد آنها 4366 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه آماری، از روش نمونهگیری تصادفی - طبقهای استفاده شد، که نمونه آماری مورد پژوهش از جامعه مورد نظر براساس جدول مورگان، 349 نفر تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که از گویههای مبتنی بر دلالتهای فلسفی و اجتماعی در نظام آموزشی مراکز تربیت معلم در عصر فنآوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون یومان – ویتنی و آزمون t دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که تفاوت معناداری در مبانی فلسفی نظام آموزشی تربیت معلم بین دیدگاه دانشجو معلمان و معلمان وجود دارد. همچنین بین دیدگاه معلمان و دانشجویان نسبت به مبانی اجتماعی نظام آموزشی و برنامهریزی درسی تربیت معلم در عصر فاوا تفاوت معنیداری وجود داشته است.